لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

ترکیه تعرفه گمرکی بر زعفران افغانستان را معاف کرده‌است


آرشیف، چهامین چشنواره زعفران در هرات
آرشیف، چهامین چشنواره زعفران در هرات

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که کشور ترکیه تعرفه گمرکی بر زعفران افغانستان را صفر کرده است. در سال جاری حاصلات زعفران در هرات حدود پنج تُن بیشتر نسبت به سال گذشته بوده‌است.

زعفران افغانستان از کیفیت خوب در سطح بازارهای جهانی برخوردار است، اما نبود بازار فروش مناسب جدی‌ترین مشکل زعفران کاران افغان به شمار می‌رود.

دولت ترکیه به خاطر حمایت از زعفران کاران افغانستان، تعرفه گمرکی بر زعفران افغانستان را معاف کرده‌است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که این اقدام دولت ترکیه در راستای افزایش صادرات زعفران به این کشور موثر می‌باشد.

وی گفت:

"تعرفه‌ها از محصولات و صادرات زعفران به کشورهای بیرون از جمله ترکیه، خوشبختانه به صفر تقلیل پیدا کرده‌است و این کار می‌تواند نشانه قوی بخاطر حمایت از زعفران کاران باشد."

قیمت زعفران در سال‌جاری به تناسب سال گذشته کاهش یافته‌است. زعفران کاران هر کیلو زعفران را تا مرز ۴۰ هزار افغانی به فروش رسانده‌اند.

غلام قادر و غلام حضرت، دو تن از زعفران کاران هرات از حکومت می‌خواهند که بازارهای فروش برای زعفران را در کشورهای اروپایی و امریکایی جستجو کند:

آرشیف، زعفران کاران در ولایت هرات
آرشیف، زعفران کاران در ولایت هرات

"دولت برای ما کمک کند. به تجار ما کمک کند به دهقان کمک کند. تجارت به ترکیه کار خوبی می‌شود. حتماً کشت زعفران هم افزایش پیدا می‌کند."

"خیلی خوشحال هستیم که زعفران هرات به ترکیه برود، به نفع ما هم است و برای ما هم خیلی خوشحالی است. همین خواهش ما هم از حکومت داریم."

چندی قبل رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که دولت ترکیه وعده داده‌است که به جای زعفران اسپانیا زعفران افغانستان را خریداری کند.

قرار بود که ۳۰۰ کیلو زعفران به ترکیه سالانه صادر شود، اما سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات تأکید دارد که باید بیشتر از این مقدار زعفران به ترکیه صادر شود.

وی افزود:

"بازار ترکیه بازار بسیار کلانی است. ۳۰۰ کیلو زعفران بسیار ناچیز می‌باشد. ما به کشور عربستان سعودی سالانه چندین تُن زعفران صادر می‌کنیم. به هند همین شکل به چین و جاهای دیگر به این مقدار زعفران که ما تولید داریم. الحمدالله بازار است برای زعفران."

سال گذشته بیش از ۱۰ تُن زعفران در هرات برداشت شده بود اما بر بنیاد آمارهای ریاست زراعت هرات در جریان سال جاری بیش از ۱۵ تُن زعفران در هرات برداشت شده‌است.

بشیر احمد احمدی، مدیر ترویج این ریاست می‌گوید که باید از زعفران کاران حمایت بیشتری صورت بگیرد.

"به اساس سروی دقیق که خانه به خانه صورت گرفته است، توسط همکاران عزیز ما، حالی نشان می‌دهد که ما اضافه تر از ۱۵ تُن تولید زعفران ما امسال شده‌است که واقعاً یک تولید بسیار بلندی است. دهاقین عزیز ما از این ناحیه بسیار خوشحال و خشنود هستند."

پیشتر حکومت افغانستان به خاطر حمایت از زعفران کاران، واردات زعفران و پیاز آنرا از کشورهای خارجی ممنوع اعلام کرد و این موضوع باعث افزایش قیمت زعفران شد.

بیش از ۹۰ درصد زعفران افغانستان در ولایت هرات تولید می‌شود. هم اکنون زعفران هرات در کشورهای عربی، چین، هند و چند کشور اروپایی و امریکایی صادر می‌شود.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG