لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

زلمی خلیل‌زاد قرار است در ادامۀ سفرش به منطقه از پاکستان بازدید کند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان قرار است در ادامه سفرش به منطقه از پاکستان بازدید کند.

در ادامه سفر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به منطقه، او و هیئت همرایش با مقامهای پاکستانی در اسلام‌‌آباد گفتگو خواهند کرد.

روزنامه "Dawn" پاکستان گزارش داده است که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه و لیزا کرتیس مسئول امور آسیای جنوبی و آسیای میانه در شورای امنیت ملی امریکا به روز سه شنبه در یک سفر ۵ روزه از پاکستان بازدید کرده و روی روند صلح افغانستان با مقام‌های این کشور صحبت خواهند کرد.

هم‌زمان با این منابع طالبان به رادیو آزادی گفتند که پاکستان یک طرح را پشنهاد کرده که بر اساس آن چهارمین دور مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان، در پاکستان صورت گیرد.

به گفته این منابع، پاکستان تاریخ هژدهم ماه جاری میلادی یعنی جمعه آینده را برای برگزاری این ملاقات پیشنهاد کرده‌است.

تا هنوز روشن نیست که در این گفتگوها روی چه موضوعاتی بحث خواهد شد.

پیش از این قرار بود زلمی خلیل‌زاد به تاریخ نهم و دهم ماه جاری میلادی با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کند، اما این دیدار پس از برملا شدن برخی اختلاف‌ها میان دو طرف با تأخیر مواجه شد.

در نشست ماه دسمبر میان طالبان و هیئت امریکایی توافق شد که نشست بعدی به میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌شود، اما یک هفته پس از آن طالبان اعلان کردند که به‌خاطر پافشاری مقام‌های سعودی بالای حضور نماینده‌های حکومت افغانستان در نشست جده، این ملاقات را لغو کرده اند.

همچنان یک دیپلومات خارجی مستقر در کابل که نامش افشا نشده به آژانس خبری رویترز گفته است که عربستان سعودی و امارات متحده عرب این را واضح ساخته اند که اگر دور چهارم مذاکرات میان طالبان و هیئت امریکایی در قطر دایر شود در آن شرکت نمی‌کنند، ولی طالبان تأکید دارند که این مذاکرات باید در قطر دایر شود.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج در ماه جون سال ۲۰۱۷ روابط دیپلوماتیک‌شان با قطر را به طور ناگهانی قطع نموده، این‌کشور را متهم به تمویل تندروان و رابطۀ نزدیک با ایران کردند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که در کنار افغانستان و امریکا اکنون عربستان سعودی، امارات متحده عرب و پاکستان روی حضور نماینده‌های حکومت افغانستان در مذاکرات طالبان با هیئت امریکا پافشاری دارند.

در میان همین پافشاری‌ها خبر بازداشت یک مقام ارشد طالبان در شهر پشاور نیز نشر شد.

منابع طالبان در صحبت با رادیو آزادی، دستگیری حافظ محب‌الله وزیر حج و اوقاف در رژیم طالبان و اکنو معاون ملا عباس اخند نماینده طالبان برای حکومت پاکستان را تأیید کردند، اما گفتند که او پس از سپری کردن حدود یک هفته در بند پاکستان روز سه شنبه پانزدهم جنوری رها شد.

یکی از این منابع به شرط افشأ نشدن نامش گفت، با آن که حافظ محب‌الله نقش مهمی را در مذاکره صلح افغانستان بازی نمی‌کند، اما دستگیری او در این زمان که قرار است زلمی خلیل‌زاد سفرش به پاکستان را آغاز کند پیام‌های مختلف را رسانده می‌تواند.

وحید مژده آگاه امور نیز به همین باور است و می‌گوید، فشارهای اخیر پاکستان بالای گروه طالبان و تلاش‌هایش برای نقش داشتن در روند صلح افغانستان در حقیقت تلاشی برای جلب کمک‌های بیشتر عربستان سعودی است.

وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان
وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان

​او افزود:

"در این اواخر عربستان نسبت به اقدامات طالبان راضی نیست، زیرا ریاض از طالبان خواست که در نشست جده با نمانیده‌های افغانستان نیز دیدار کنند، اما طالبان به ریاض گفتند زمانی‌که تحریم را بالای قطر وضع کردی، موجودیت دفتر طالبان در آنجا را حمایت از تندروان خواندی و علمای جهان را در کشورت جمع کرده جنگ افغانستان را ناجایز خواندی، اکنون ما نیز خواست ریاض را نخواهیم پذیرفت و فشارهای اخیر پاکستان به خواست عربستان سعودی است تا طالبان را مجبور به پذیرش خواست‌های ریاض کند."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در حالی از پاکستان بازدید می‌کند که پیش از این او به رهبری یک هیئت به هند و چین نیز سفر کرد و با مقام‌های این دو کشور در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرد.

آقای خلیل‌زاد در آخرین پیام‌اش در تویتر شب گذشته سفرش با مقام‌های چین را با اهمیت خواند و گفت که از آنجا راهی افغانستان خواهد شد.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG