لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

شورای صلح: ابتکارات منطقه‌ای در رابطه به صلح از سوی حکومت هماهنگ شود


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که کشورهای مختلف منطقه در رابطه به صلح این کشور ابتکار کرده اند و این ابتکارات باید از سوی حکومت همآهنگ شود.

شورای عالی صلح افغانستان همآهنگ سازی ابتکارات کشورهای منطقه در رابطه به صلح این کشور را مهم خوانده و این کار را جز وظیفه حکومت افغانستان می‌داند.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای این شورا می‌گوید که نیاز است تا ابتکارات صورت گرفته در خصوص صلح این کشور توحید و منظم گردد.

آقای داوودزی روز سه شنبه «۲۵ جدی ۱۳۹۷» در نشستی با نماینده‌های رسانه‌ها در کابل گفت که اگر در این زمینه اقدام نشود به روند صلح زیان خواهد رسید.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای صلح
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای صلح

او افزود:

"هر کشور اطراف ما ابتکاراتی را در رابطه به صلح در پیش گرفته است، فرهنگ صلح‌خواهی وجود دارد، اما مشکل در تعدد این ابتکارات است چرا که اگر همآهنگی در این زمینه نباشد با مشکلات روبه‌رو می‌شویم، این وظیفه افغانستان است که این ابتکارات را همآهنگ بسازد."

آقای داوودزی می‌گوید که امریکا، روسیه، چین و تمام کشورهای همسایه افغانستان تلاش‌ها به هدف زمینه‌سازی برای گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان را افزایش داده اند، اما او گفت، ممکن برخی این کشورها با یک دیگر مشکلات سیاسی و استراتژیک داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که این کشورها تمام ابتکارات و تلاش‌های شان‌را به موفقیت روند صلح افغانستان اختصاص دهند.

آقای داوودزی هفته گذشته به هدف جلب همکاری پاکستان به آن کشور سفر کرد و با مقامات سیاسی و مذهبی آن کشور گفتگو نمود.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح گفته بود که پس از ارزیابی سفرش به پاکستان به برخی کشورهای دیگر نیز سفر خواهد کرد.

در عین حال زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان که در کنار دیدار با نماینده‌های طالبان در چند ماه اخیر سفرهای به برخی از کشورهای منطقه داشت نیز گفته که همه این کشورها در مورد صلح افغانستان نظر مثبت دارند.

در این حال نصرالله ستانکزی استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل می‌گوید که اگر کشورهای دخیل در صلح افغانستان تنها به منافع خود فکر کنند، به گفته وی روند صلح این کشور متضرر خواهد شد.

نصرالله ستانکزی استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل

او افزود:

"چیزی که در سطح بین‌المللی در خصوص صلح افغانستان وجود دارد، تلاش‌های نا همآهنگ کشورهای مختلف است، هر کشور منافع خود را دنبال می‌کند تا هنوز توانایی ایجاد همآهنگی در این زمینه دیده نمی‌شود. اگر تلاش‌های غیر همآهنگ در رابطه به صلح ادامه یابد و همآهنگی و اجماع در این زمینه به میان نیاید به روند صلح زیان خواهد رسید."

حکومت افغانستان پیش از این بارها گفته که در میان کشورهای منطقه نقش پاکستان در روند صلح افغانستان بسیار برجسته است.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز با اشاره به این موضوع ابراز امیدواری می‌کند که اسلام‌آباد این بار به وعده‌اش عمل کند و زمینه گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان را فراهم سازد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG