لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

خواست ولسی جرگه از وزارت داخلۀ افغانستان در پیوند به اجراآت جدید این وزارت!


آرشیف/ یکی از محلات تلاشی پولیس در کابل
آرشیف/ یکی از محلات تلاشی پولیس در کابل

ولسی جرگۀ افغانستان از وزارت داخله این کشور می‌خواهد تا در اجراآت‌اش مطابق قانون عمل نماید.

ولسی جرگه افغانستان با آن که از اقدامات اخیر وزارت داخله اعلام پشتیبانی می‌کند، اما تأکید دارد که نیروهای پولیس هم باید هنگام اجراآت وظایف‌شان مسلکی و مطابق به قانون عمل نمایند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه «۲۶ جدی ۱۳۹۷» این جرگه پس از شکایات برخی وکلا در زمینه گفت که قانون شکنی‌ها توسط پولیس پیوسته مشاهده شده‌است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

او افزود:

"وزارت داخله افغانستان و در مجموع پولیس باید اجراآت‌شان مطابق به قانون به شکل مسلکی و اصولی باید بوده باشد، نباید باعث آزار و اذیت مردم و این کوتاهی همچنان پیوسته دیده شده از رهبری وزارت داخله می‌خواهم که در اجراآت شان طوری برخورد نماید که مردم افغانستان بیشتر از این آزار و اذیت نشوند."

این در حالیست که وزارت داخله افغانستان به تازه‌گی اقداماتی را به هدف تأمین امنیت بهتر شهر کابل روی دست گرفته است.

این وزارت چندین لیست از افرادی را که خلاف قانون عمل کرده‌اند و از مردم باج‌گیری می‌کنند یا هم مرتکب نقض قانون شده‌اند، نشر کرده و از اجراآت جدی در مورد آن خبر داده است.

جدیداً وزارت داخله همچنان دستور داده که هیچ فرد حق حمل سلاح‌های سنگین در شهر را ندارد و پاک کردن فلم از شیشه موترها را نیز آغاز کرده است.

این تصمیم وزارت داخله مورد استقبال گرم شورای ملی، مردم و نهاد های حقوق بشری قرارد گرفت.

اما برخی وکلا می‌گویند که پولیس خود در برخی موارد قانون را مد نظر نگرفته و خلاف مسلک با مردم برخورد خشونت‌آمیز می‌کنند.

آنان از رهبری وزارت داخله خواستند تا در میان دستورهای اصلاحی که صادر کرده تغییر و اصلاح رفتار پولیس با مردم را نادیده نگیرد.

نادرشاه بهادری یکی از آنان در مورد گفت:

"از ورات داخله هم می‌خواهیم که شما هم قانون را رعایت کنید، شما که دنبال شیشه‌های دودی استید حداقل شیشه‌های پولیس را هم از دودی پاک کنید، حد اقل یونیفورم سرباز تان را هم درست کنید، تفنگچه در بغل‌اش طوری اکت می‌کنند باید اکت‌های خود را گم کنند قانون قانون است، وزیر داخله اگر می‌خواهی تطبیق کنید اول سر خود هم تطبیق کن."

این در حالیست که در گذشته نیز مردم و به خصوص برخی باشنده‌های شهر کابل همواره از برخورد نادرست پولیس شاکی بوده و خواهان تغییر در رفتار پولیس شده اند.

نصرت رحیمی معاون سحنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که به تمامی نیروهای پولیس هدایت داده شده است که با مردم برخورد درست و مطابق قانون داشته باشند.

او افزود:

"به همه پولیس به طور جدی این هدایت داده شده تا آنان با مردم درست برخورد داشته باشند، اما با مجرمین آنان طوری برخورد خواهند داشت که قانون برای‌شان گفته است در مجموع تلاش بر این است که ما آن شعار را به اوج آن می‌رسانیم که گفته است پولیس خدمتگار جامعه و خار چشم مجرمین است."

نصرت رحیمی معاون سحنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی معاون سحنگوی وزارت داخله افغانستان

​در عین حال عارف رحمانی یک عضو دیگر ولسی جرگه گفت که هرچند وزارت داخله اقدامات خوبی را روی دست گرفته، اما افزود که قانون باید بالای همه یکسان تطبیق شود و باید در لیست‌های که از ناقضین قانون منتشر کرده است نام آمرین حوزه، قوماندانان و غیره منسوبین که متهم به قانون شکنی اند را نیز شامل سازد.

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در تطبیق قانون و مجازات مجرمین هیچ استثنایی قایل نبوده و در برابر همه یکسان عمل می‌شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG