لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

چین آماده است تا گفتگوهای صلح افغانستان را تسهیل کند


آرشیف، سفیر چین در کابل
آرشیف، سفیر چین در کابل

سفیر چین در کابل می‌گوید که کشورش آماده است تا گفتگو های صلح افغانستان را تسهیل کند.

در آستانه تلاش‌های کشورهای منطقه و جهان برای آغاز مذاکرات مستقیم میان طالبان و نماینده‌های حکومت افغانستان، اکنون کشور چین برای تسهیل کردن پروسه صلح از تلاش‌ها سخن می‌زند.

لیو جینسونگ سفیر چین در کابل در یک نشستی در کابل روز چهارشنبه «۲۶ جدی ۱۳۹۷» گفت که چین در کنار جامعه جهانی حاضر است تا نشست‌های را برای تسهیل کردن پروسه صلح افغانستان برگزار کند.

او افزود:

"هیچ پیشرفتی بدون صلح ممکن نیست، صلح برای هر چیز مهم است، چین و جامعه جهانی می‌خواهد صلح در افغانستان را برگرداند و برای برگزاری هر نشستی تسهیل کننده آماده‌است، ما جریان‌های سیاسی را برای تسهیل کردن این پروسه تشویق می‌کنیم و به این باور هستیم که گزینه نظامی در افغانستان ممکن نیست و تنها راه حل اقدامات سیاسی است."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه شام روز سه شنبه به رادیو آزادی گفته است، نسبت به هر زمان دیگر، تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای صلح افغانستان بیشتر شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، پس از هند، چین و امارات متحده عربی روز سه شنبه وارد کابل شد و در دیدار با مقام‌های افغان گفته است که به سفرهای منطقه‌ایش ادامه خواهد داد.

از ماه سپتمبر سال ۲۰۱۸ که زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد، تا حالا سه مرتبه با نماینده‌های طالبان دیدار کرده و سفرهای متعدد به چندین کشور داشته‌است.

در کنار ایالات متحده امریکا، کشورهای پاکستان، ایران، روسیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر و برخی کشورهای دیگر نیز برای تأمین صلح در افغانستان اخیراً تلاش‌های شان‌را بیشتر کرده‌اند.

حکومت وحدت ملی هم بارها گفته که چین با توجه به روابط نزدیکش با پاکستان می‌تواند در آوردن صلح به افغانستان نقش مهم بازی کند.

چین یکی از اعضای فعال «گروه هماهنگی چهارجانبه» در کنار افغانستان، پاکستان و ایالات متحده نیز بوده‌است.

کابل بارها اعلام کرده که اسلام‌آباد از شورشیان مخالف دولت افغانستان حمایت کرده و برای آنان منابع مالی فراهم کرده، اما پاکستان این ادعا را همواره رد کرده‌است.

شورای عالی صلح افغانستان از تلاش‌های کشور چین ستایش می‌کند و تأکید دارد تا از نفوذش بالای پاکستان استفاده اعظمی کند.​حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح

حاجی دین محمد معاون این شورا به رادیو آزادی چنین گفت:

"دولت چین نفوذ زیاد بالای پاکستان دارد، ما از کشور چین توقع داریم که اقداماتی را روی دست گیرند که منجر به گفتگوهای بین‌الافغانی شود و ما از اقدامات کشور چین ستایش می‌کنیم."

برخی از تحلیلگران امور سیاسی از جمله لطیف نظری به این باور است که چین یک قوت سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای است و جنگ در افغانستان به سودی این کشور نیست از همینرو چین برای بدست گرفتن اقتصاد منطقه، برای تأمین صلح در افغانستان تلاش می‌ورزد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG