لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

منابع: عبدالله با خلیل کرزی و چهرۀ مورد نظر کریم خلیلی وارد انتخابات خواهد شد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

عبدالله عبدالله ممکن حکمت خلیل کرزی معین سابق وزارت خارجه و همچنان یکی از چهره‌های مورد نظر محمد کریم خلیلی را به‌عنوان معاونین تکت انتخاباتی‌اش تعیین کند.

یک روز پس از آن که ریاست اجرائیه از کاندید شدن عبدالله عبدالله در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری خبر داد، معاون سخنگوی این نهاد می‌گوید، در صورت پیروزی عبدالله عبدالله در انتخابات، بودن ریاست اجرائیه در حکومت آینده مشکلی نخواهد داشت.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه «۲۷ جدی ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

​"ریاست اجرائیه حکم ریاست جمهوری را دارد، طبعاً در بودن ریاست اجرائیه کدام اشکالی نیست، باز هم این تصمیمی است که به موقع اعلان می‌شود."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

برخی منابع نزدیک به رئیس اجرائیه که می‌خواهند در گزارش از آن‌ها نام برده نشود می‌گویند، برای معاونیت اول، توافق با حکمت خلیل کرزی در حال نهایی شدن است.

منبع می‌گوید، بحث دیگر این است تا حزب وحدت اسلامی به رهبری محمد کریم خلیلی، معاون دوم آقای عبدالله را معرفی کند.

همچنان برخی منابع از احتمال پیوستن مراد علی مراد معاون پیشین وزارت دفاع در این تکت انتخاباتی خبر داده اند، اما تا حال آقای مراد و ریاست اجرائیه در این باره ابراز نظر نکرده اند.

منابع نزدیک به عبدالله عبدالله همچنان می‌گویند، رأی‌زنی‌ها برای جلب حمایت عبدالرشید دوستم از این تکت انتخاباتی نیز ادامه دارند.

به‌گفته این منابع، آقای دوستم از عبدالله معاونیت اول را خواسته، اما تا حال بحث‌ها در این باره که معاون اول شخص مورد نظر رهبر جنبش ملی باشد یا حکمت خلیل کرزی، نهایی نشده است.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به عبدالرشید دوستم روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، گفتگو ها برای پیوستن عبدالرشید دوستم به تکت انتخاباتی عبدالله عبدالله ادامه دارد و ممکن نهایی شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود و تا حال که ۳ روز دیگر به ختم مرحله ثبت‌نام کاندیدان باقی مانده شماری از چهره‌ها خود را به‌عنوان کاندیدان در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت کرده‌اند.

با این حال پیش از این منابع نزدیک به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفته اند که تکت‌های انتخاباتی این دو کاندید احتمالی تکمیل شده‌است.

هنوز مشخص نیست که محمد اشرف غنی کدام روز برای ثبت‌نام به کمیسیون مستقل انتخابات خواهد رفت، اما منابع نزدیک به آقای اتمر گفته اند که اتمر روز جمعه به‌عنوان کاندید ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.

در همین حال حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید، گفتگوهای عبدالرشید دوستم رهبر این حزب با یکی از کاندیدان پیشتاز نهایی شده و ممکن روز یکشنبه کاندید مورد حمایت جنبش برای ثبت‌نام به کمیسیون مستقل انتخابات برود.

عبدالله قرلق معاون حزب جنبش
عبدالله قرلق معاون حزب جنبش

​عبدالله قرلق معاون این حزب در این باره می‌گوید:

"تقریباً گفته می‌توانم که توافق و تفاهم با یکی از کاندیدان تأثیرگذار رو به نهایی شدن است، در صورت که پروسه ثبت‌نام به تأخیر نمی‌افتد با یکی از کاندیدان که پیشرفت‌های صورت گرفته، ان‌شاءالله برای ثبت‌نام خواهند رفت."

عبدالله عبدالله در انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان نیز کاندید بود که به دنبال ادعای تقلب گسترده و پا در میانی جان کری وزیر پیشین خارجه امریکا، میان محمد اشرف غنی و عبدالله حکومت توافقی زیر نام وحدت ملی ایجاد شد.

عبدالله در انتخابات گذشته حمایت جمعیت اسلامی را داشت، اما عطا محمد نور رئیس اجرائیوی این حزب سال گذشته گفته بود که وی از این پس از عبدالله حمایت نخواهد کرد.

  • آیا جمعیت در انتخابات آینده بار دیگر عبدالله را حمایت خواهد کرد؟

یک منبع در این حزب می‌گوید، عبدالله عبدالله ممکن در انتخابات آینده از سوی جمعیت حمایت شود.

اما محمد اسماعیل خان عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی می‌گوید، در این باره تا فردا، سه نشست از سوی رهبری این حزب برگزار خواهد شد.

  • به گفته وی، هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده که آیا جمعیت عبدالله را مورد حمایت قرار می‌دهد یا نه؟

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG