لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

حکومت افغانستان: برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان، پیشرفت‌های صورت گرفته است


آرشیف
آرشیف

حکومت افغانستان می‌گوید که برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان، پیشرفت‌های صورت گرفته است.

در حالی‌که طالبان به تازه‌گی بر متوقف شدن گفتگوها با واشنگتن هشدار داده، اما حکومت افغانستان می‌گوید که تماس‌ها با سطوح مختلف رهبری طالبان جریان دارد.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که طالبان هم برای مذاکرات صلح تمایل نشان داده و پیشرفت‌های در این زمینه به میان آمده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری

​او افزود:

"می‌خواهم در باره مذاکرات برای مردم وضاحت بدهم که مذاکرات بالاخره انجام می‌شود، طالبان هم تمایل دارند، تا هنوز تاریخ و محل گفتگوها معلوم نشده‌است، اما پیشرفت‌ها و امیدواری‌ها موجود است، باید بگویم که مذاکرات مستقیم شروع می‌شود و با تدبیر و توان پروسه کامیاب می‌شود."

وی می‌گوید اگر طالبان اراده واقعی برای ختم جنگ و پیشرفت کشور دارند پس باید وارد مذاکره با حکومت افغانستان شوند.

آقای چخانسوری می‌گوید که برای آغاز گفتگوهای صلح به رهبری افغان‌ها اجماع داخلی و بین‌المللی موجود است و اجماع منطقه‌ای نیز به‌میان آمده‌است.

به‌گفته وی برخی کشورهای منطقه تشویش‌ها دارند، اما حکومت افغانستان و امریکا برای حل این نگرانی‌ها تلاش دارند و تشویش‌ها در حدی نیست که پروسه صلح را صدمه بزند.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان هرچند از تغییر فکری پاکستان در قبال افغانستان سخن می‌زند، اما می‌گوید که در عمل تا کنون هیچ گام عملی بر نداشته است.

نماینده‌های طالبان تا هنوز حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نشده‌اند، اما چند بار با نماینده‌های امریکا دیدار و گفتگو داشته اند.

اما این گروه به تازه‌گی با صدور اعلامیه‌ای گفته اند که اگر امریکا خروج نیرو های خود را از افغانستان به یک موضوع اصلی مبُدل نسازد، تماس‌های تازه با واشنکتن به پایان خواهد رسید.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که نماینده‌های امریکا در نشست اخیر قطر وعده داده است که در مراحل بعدی این نشست‌ها در پیوند به خروج نیروهای‌شان از افغانستان بحث خواهند کرد، اما به‌گفته این گروه امریکا اکنون نیاز به این بحث‌ها نمی‌بیند.

زلمی خلیل‌زاد تا کنون سه بار با طالبان رو در رو گفتگو کرده‌است و به سفر های پیهم به کشور های منطقه مصروف است.

سفارت امریکا در کابل نیز گفته است که هدف امریکا هموار کردن راه برای گفتگو ها میان افغان‌هاست تا آن‌ها مشکلات‌شان را خاتمه بخشند.

در روز های گذشته توقع از یک دور دیگر گفتگو ها میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان برده می‌شد، اما به دلیل اختلاف روی اجندای آن سبب لغو شدن این گفتگوها شد.

از سوی هم برخی از کارشناسان امور سیاسی از جمله انتظار خادم می‌گوید که برای حکومت افغانستان، طالبان و امریکا جز آغاز پروسه صلح دیگر گزینۀ وجود ندارد و زیان زیاد در قبال خواهد داشت.

انتظار خادم کاشناس روابط بین المللی
انتظار خادم کاشناس روابط بین المللی

او افزود:

"دیدگاه دو طرف هم حکومت و طالبان ممکن فرق کند، اما گزینۀ دیگر به جز از صلح وجود ندارد، خاموش شدن پروسه صلح به تاوان حکومت، طالبان و امریکا است، اما نشانه‌های زیادی دیده می‌شود که امیدواری به موفقیت پروسه صلح را بیان می‌کند."

به‌گفته وی، کشورهای منطقه و امریکا نیز درک کرده‌اند که بدون صلح قضیۀ افغانستان به جنگ پیروزی ندارند و ادامه جنگ به ضرر منطقه و جهان است.

وی می‌افزاید که طالبان نیز به صلح باورمند هستند، اما حاضر نشدن‌‌شان برای گفتگو با حکومت افغانستان به‌خاطر امتیاز طلبی بیشتر است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG