لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

کمیسیون شکایات انتخاباتی: کمیسیون انتخابات به تعهد خود عمل نکرد


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، با توجه به عمل نکردن کمیسیون مستقل انتخابات به تعهدات قبلی‌اش ممکن این کمیسیون به تصمیم پیشین‌اش در مورد ابطال آرای حوزه کابل تأکید کند.

در حالیکه کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ولایت کابل را نیز اعلام کرده است، کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که ۹۵ درصد امکان دارد به فیصله قبلی‌اش در باره ابطال تمام آرای کابل پافشاری کند.

حمیرا حقمل معاون این کمیسیون روز پنجشنبه «۲۷ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز نیز اسناد را که متعهد به ارائه آن برای باز شماری و تفتیش آرای حوزه انتخاباتی کابل شده بود، ارائه نکرده است.

حمیرا حقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی
حمیرا حقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی

​او افزود:

"برای کمیسیون مستقل انتخابات وقت دادیم تا در ۷۲ ساعت برخی اسناد و شواهد لازم را با کمیسیون شکایات در میان بگذارد، اما متأسفانه این روند مطابق تفاهمنامه به پیش نرفت و کمیسیون انتخابات به تعهد خود عمل نکرد، پس تصمیم ما در ارتباط ابطال آرای کابل پابرجاست. نسبت به وضعیت که وجود دارد ۹۵ درصد امکان دارد که ما تأکید بر تصمیم قبلی خود نمائیم."

کمیسیون شکایات انتخاباتی در ۱۵ ماه قوس سال جاری تمام آرای حوزه انتخاباتی کابل را باطل اعلان کرد.

مسئولان این کمیسیون گفتند که این تصمیم را بر اساس شکایات رسیده و بر مبنای قانون اتخاذ نموده اند.

تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال همه آرای حوزه کابل واکنش‌های گوناگون را به همراه داشت و کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این فیصله خلاف قانون و بحران‌زا است.

پس از آن با پا درمیانی سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری کمیسیون شکایات انتخاباتی پذیرفت که حاضر است بر بنیاد ارائه اسناد و شواهد لازم از سوی کمیسیون مستقل انتخابات از فیصله‌اش بگذرد.

حالا کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بر اساس تعهد قبلی‌اش تمام اسناد لازم برای کمیسیون شکایات انتخاباتی ارائه شده و در صورت نیاز حاضر است معلومات بیشتر در اختیار این کمیسیون قرار دهد.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افزود:

"خواست‌های که کمیسیون شکایات داشت ما بیشتر از آن را برآورده ساختیم و تمام معلومات و مواردی که نیاز داشتند در اختیار شان قرار دادیم و روند بازشماری و تفتیش آرای کابل آغاز شد. بر اساس آن ما نتایج ابتدایی را اعلام کردیم، بناءً هیچ موردی نبوده که ما همکاری نکرده باشیم."

در این حال مروه امینی سخنگوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که انتخابات در کابل با تقلب، خرید و فروش آرا و انواع جرایم به همراه بود.

خانم امینی تأکید می‌کند که با همآهنگی کمیسیون‌های انتخاباتی باید آرای سیاه از سفید جدا شده و در فهرست نهایی نتایج انتخاباتی حوزه کابل حق به حقدار آن برسد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG