لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

زلمی خلیل‌زاد امروز به گفتگوهایش با مقام‌های پاکستانی ادامه می‌دهد


آرشیف/ زلمی خلیل‌زاد
آرشیف/ زلمی خلیل‌زاد

قرار است زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز با عمران خان صدراعظم و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و برخی دیگر از مقام‌های این کشور در اسلام آباد ملاقات کند.

آقای خلیل‌زاد به روز پنجشنبه به اسلام آباد رسید و سپس با تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه پاکستان دیدار کرد.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان گفته شده که خانم جنجوعه روی تعهد پاکستان در زمینه تسهیل پروسه مصالحۀ افغانستان تاکید کرد.

به اساس این خبرنامه، در ملاقات این موضوع تذکر یافت که پیشبرد روند صلح افغانستان یک مسئولیت مشترک است.

آرشیف، خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی
آرشیف، خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی

زلمی خلیل‌زاد دیروز همچنان با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان ملاقات کرده‌است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که درین ملاقات جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و لیزا کرتیس مسئول امور آسیای جنوبی و مرکزی در شورای امنیت ملی امریکا نیز حضور داشتند.

قرار بود زلمی خلیل‌زاد به روز سه شنبه به پاکستان سفر کند اما دو روز به تاخیر افتاد.

خبرگزاری "DPA" به نقل از مقام های استخباراتی گزارش داده است که این سفر در حالی به تاخیر افتاد که نیرو های پاکستانی بر مخفیگاه های طالبان هجوم بردند تا بالای این گروه فشار آورند که برای یک نشست دیگر با خلیل‌زاد آماده شود.

طالبان به روز سه شنبه در یک اعلامیه هشدار دادند که اگر امریکا موضوع خروج نیروهایش از افغانستان را در بحث اصلی مذاکرات جا ندهد، این گروه تماس‌ها با ایالات متحده را متوقف خواهد ساخت.

به اساس گزارش‌ها، گفتگوهای دو طرف که قرار بود هفته گذشته در قطر انجام شود، در پی اختلاف بر سر اجندای این گفتگوها به تاخیر افتاد.

خبرگزاری "DPA" گزارش داده است که نیرو های پاکستانی به روز سه شنبه دو رهبر طالبان را در مناطق نزدیک سرحد افغانستان بازداشت کردند.

درین گزارش از بازداشت چندین تن از اعضای دیگر طالبان نیز خبرداده شده اما گفته شده است که تمام آنها دوباره رها شدند.

یک مقام که از افشای نامش خودداری کرده به خبرگزاری "DPA" گفته است، به نظر می رسد که این اقدام نتیجه داده و طالبان در حال حاضر در میان شان گفتگو می کنند و احتمالاً با خلیل‌زاد به روز جمعه دیدار خواهند کرد.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پس از سفر به کابل و گفتگو با رهبران و شماری از مقام های حکومت افغانستان وارد اسلام آباد شد.

زلمی خلیل‌زاد پیش از سفر به افغانستان از چین، امارات متحده عربی و هند دیدن کرد.

XS
SM
MD
LG