لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

محمد حنیف اتمر تیم انتخاباتی‌اش را اعلان کرد


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی پیشین افغاستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی پیشین افغاستان

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان تکت انتخاباتی‌اش را اعلان و برای ریاست جمهوری آینده خود را کاندید کرد.

محمد حنیف اتمر به حیث کاندید رسمی ریاست جمهوری آینده روز جمعه با معاونین‌اش در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرد.

آقای اتمر در نشست به همین مناسبت از حکومت خواست تا به استقلالیت نهادهای انتخاباتی احترام بگذارد.

او افزود:

"و ما از حکومت می خواهیم که به استقلال نهادهای انتخاباتی احترام بگذارد انحصار را بر تصامیم انتخاباتی قطع کند، هر روز یک تصمیم جدید بدون مشوره ملت می‌گیرد یک روز انتخابات را به تاخیر می‌اندازد روز دیگه ثبت نام را و همچنان روز دیگر در مورد سرنوشت نهادهای انتخاباتی گپ می‌زنند و یک روز هم در مورد تغییر قانون انتخابات."

آقای اتمر همچنان گفت، حکومت و نهادهای انتخاباتی باید در پیوند به انتخابات آینده مسئولانه برخورد کرده و تجارب انتخابات و لسی جرگه را تکرار نکنند.

در تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر که بنام صلح و اعتدال نامگذاری شده است محمد یونس قانونی به حیث معاون اول، محمد محقق معاون دوم و محمد عالم ساعی به نماینده‌گی از قوم ترکتبار افغانستان شامل هستند.

آقای اتمر در این نشست تغییر نظام ریاستی را به شدت رد کرده اما گفت، پس از کامیابی وی از طریق لویه جرگه و با آوردن تعدیل در قانون اساسی این نظام حفظ می شود اما بخاطر بهتر شدن نظام اصلاحات به‌میان میاید.

به گفته آقای اتمر در نظام ریاستی پست های صدارت و معاونیت سوم و همچنان شورای عالی مشورتی را که در آن چهره های مطرح سیاسی و جهادی شامل باشد ایجاد می کند.

آقای اتمر می گوید، از تیم انتخاباتی‌اش حدود ۳۰ حزب و جریان های سیاسی و همچنان به شمول حامد کرزی رئیس جمهور پشین، صبغت الله مجددی، محمد اسماعیل خان، عطا محمد نور ۲۰ چهره مطرح سیاسی حمایت می کنند.

تا کنون عبدالحکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عبدالطیف پدارم، زلمی رسول، نورالحق علومی، فرامرز تمنا و حنیف اتمر کاندید ریاست جمهوری آینده شده اند.

در عین حال یک منبع نزدیک رئیس جمهور می‌گوید، رئیس جمهور غنی نیز تکت انتخاباتی‌اش را برای انتخابات آینده ریاست جمهور تکمیل و بسیار زود خود را کاندید این انتخابات می‌کند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود اما تاریخ ثبت نام کاندیدان یکشنبه هفته آینده به پایان می رسد.

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که به کارها و تصامیم کمیسیون های انتخاباتی احترام داشته نه خود و نه هم به هیچ کسی اجازه نمی دهد که استقلالیت کمیسیون ها را زیر پرسش قرار دهند.

در عین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، به اساس قانون آنان در امور کاری شان مستقل هستند و برای کسی هم اجازه مداخله را نمی‌دهند.

میرزا محمد حقپرست معاون سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

میرزا محمد حقپرست معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
میرزا محمد حقپرست معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

​او افزود:

"برای تمام افغان‌ها اطمنیان می دهم که کمیسیون مستقل انتخابات که ۴ انتخابات را پیش رو دارد با استفاده از صلاحیت قانونی‌اش کارهایش را با استقلالیت کامل پیش می‌برد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، تا کنون به شمول دو خانم بیشتر از هفتاد تن بسته های معلوماتی انتخابات را بدست آورده اند اما حالا دیده شود که در چند روز آینده چند تن خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندید می کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG