لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

نی: دسترسی خبرنگاران در بلخ به معلومات از منابع دولتی کم شده‌است


خبرنگاران و نهادهای مدافع از حقوق آنان در بلخ از کم شدن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات نهادهای دولتی شکایت دارند.

دفتر (نی) یا نهاد حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که دسترسی خبرنگاران در بلخ به اطلاعات و مصاحبه‌ها از ادارات دولتی کاهش یافته و موضوع یاد شده نشان دهنده عدم رعایت قانون حق دسترسی به اطلاعات توسط مسئولان ادارات دولتی بلخ است.

مبینه ساعی مسئول دفتر(نی) در شمال افغانستان می‌گوید، که عدم اطلاع دهی مسئولان ادارات دولتی به خبرنگاران باعث عدم دسترسی مردم به اطلاعات موثق و معتبر شده‌است.

خانم ساعی گفت:

"زمانی‌که منابع حاضر به جواب و مصاحبه نباشند، خبرنگار و کار اطلاع رسانی که مردم به آن اعتماد می‌کنند و به این باور اند که می‌توانند حقایق را از آن‌ها بشنوند، در میان‌شان فضای بی‌اعتمادی را به میان می‌آورد و خبرنگاران نگران هستند، خبرنگاران دلسرد می‌شوند و با مشکلات متعدد مواجه هم می‌شوند."

خبرنگاران در بلخ می‌گویند، قوماندانی امنیه بلخ، مدیریت ترافیک، ریاست صحت عامه بلخ، ریاست معارف بلخ، اداره مستوفیت و دفتر معاونیت مقام ولایت بلخ از جمله اداراتی اند که با خبرنگاران معلومات را شریک نمی‌سازند.

متین فرامرز خبرنگار "رادیو آزاد" در بلخ می‌گوید که موضوع عدم حق دسترسی به اطلاعات آنان را نگران ساخته است و در صورت عدم همکاری مسئولان ادارات دولتی، آنان قادر به اطلاع دهی به موقع به مخاطبین نخواهند شد.

وی علاوه کرد:

"عدم همکاری و اطلاع دهی نهادهای حکومتی خبرنگاران را خیلی‌ها نگران ساخته‌است، منابع نخست ما نهادها و مسئولان دولتی اند خاصتاً نهادهای امنیتی زمانی که آنان معلومات را با ما شریک نسازند، ما قادر به اطلاع دهی به موقع نیستیم."

جاوید احمد خبرنگار آژانس خبری پژواک در بلخ به این باور است که خبرنگاران با استفاده از منابع مختلف می‌توانند موضوعات مورد نظر خود را پوشش بدهند، اما عدم اطلاع دهی مسئولان ادارات دولتی به خبرنگاران باعث ایجاد مشکلات به خود دولت می‌شود.

جاوید احمد افزود:

"عدم اطلاع‌ دهی از سوی نهادهای حکومتی خبرنگاران را با مشکلات مواجه ساخته و آنان نمی‌توانند به منابع دست اول و باوری دست رسی داشته باشند که کار خبرنگاری را زیر سئوال می برد."

با این حال منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ با تأیید موضوع عدم اطلاع دهی مسئولان نهادهای حکومتی به رسانه‌ها تأکید می‌کند که والی در قسمت حل این معضل دست به کار خواهد شد.

آرشیف، منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ
آرشیف، منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

منیر فرهاد گفت:

"شخص والی بلخ یکبار دیگر بطور جدی قانون حق دسترسی به اطلاعات را به مسئولان نهادهای دولتی توضیح خواهد کرد. هم‌چنان در مورد مکلفیت‌های‌شان در قبال اطلاع رسانی و اطلاع‌ دهی هم جدی توصیه خواهد کرد که با خبرنگاران همکاری صورت بگیرد."

این در حالیست که به تازگی انجمن خبرنگاران شمال افغانستان (سجنا) نیز در کنار عدم دسترسی خبرنگاران به معلومات از سوی نهادهای دولتی از مداخله گروه‌های مخالف حکومت در امور کاری خبرنگاران ابراز نگرانی کرده‌است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG