لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

هشدار وزارت صحت عامه افغانستان برای برخی از موسسات صحی!


وزارت صحت عامه افغانستان
وزارت صحت عامه افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان برای برخی موسسات هشدار داده می‌گوید، در صورتیکه این موسسات در وقت معین خدمات معیاری صحی را برای مردم نرسانند قرار داده‌ها با آنان فسخ می‌گردد.

وزارت صحت عامه افغانستان از شفافیت قرارداده‌ها خبر داده می‌گوید، هیئت رهبری این وزارت تمام قرارداده‌ها را به گونه جدی برسی می‌کند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز شنبه هنگام امضای قرار داد عرضه خدمات صحی معیاری در ۲۳ ولایت به برخی موسسات هشدار داده گفت، اگر این موسسات برای مردم خدمات صحی معیاری را در زمان معین نرساند قرار داد‌های آنان فسخ می‌گردد.

او افزود:

"در صورتیکه موسسه محترم نتواند معیارهای خدمات صحی را تکمیل کند اولین اقدام ما اینست که قرار داد فسخ می شود و فسخ شونده بلک لست و مجازات مالی می گردد برای شما معلوم است که این پول، پول کمک کننده‌ها است پول دولت افغانستان نیست پول، بانک جهانی، اتحادیه اروپا است، هزینه این قرارداد‌ها که در ۲۳ ولایت داد می شود حدود ۲۳۷ میلیون دالر امریکایی بوده و برای سه سال آینده می‌باشد."

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه

​قرار داده به ارزش نزدیک ۲۳۷ میلیون دالر امریکایی به‌خاطر عرضه خدمات صحی معیاری در ولایات ارزگان، بادغیس، پکتیا، پکتیکا، دایکندی، فاریاب، فراه، کنر، لغمان، لوگر، میدان وردک، بامیان، بغلان، بلخ، تخار، جوزجان، سرپل، زابل، سمنگان، غور، کندز، کندهار و برخی ولسوالی‌های کابل به کمک مالی بانک جهانی آغاز می گردد.

آقای فیروز همچنان از شفافیت کامل در این قرارداد‌ها اطمینان داد.

این در حالیست که بسیار مردم افغانستان در مرکز و ولایات از کمبود و بی‌کیفیت بودن عرضه خدمات صحی شکایت می‌کنند.

اما مقامات وزارت صحت عامه می گویند، به دلیل بهبود خدمات صحی در کشور هم اکنون در هزار ولادت زنده ۸۶ تن آن هنگام ولادت از بین میرود این در حالیست که پیش از این در هر هزار ولادت این رقم به ۲۵۷ تن می رسید.

در عین حال محمد همایون رئیس موسسه همبستگی خانواده افغان که در این نشست حضور داشت اطمنیان داد که به اساس توافق صورت گرفته خدمات صحی را در وقت معین آن برای مردم می‌رساند.

او افزود:

"به نماینده‌گی انجو‌ها تعهد می‌سپارم که مطابق مواد قرار داد یعنی چیزی را که به آن تعهد کردیم قرار داد را پیش می‌بریم و هیچ گونه شکایتی را برای وزارت محترم صحت عامه و مردم نمی‌گذاریم."

اظهارات در پیوند به عرضه خدمات صحی معیاری در کشور در حالی مطرح می گردد که هم اکنون بسیاری مریضان بخاطر تداویی‌شان به کشورهای همسایه می روند که به طور مجموعی تقریباً سه صد میلیون دالر آنان جهت تداویی به بیرون از کشور مصرف می شود.

اما وزارت صحت عامه می گوید، تدابیر گرفته شده تا عرضه خدمات صحی روز به روز معیاری و در سطح کشور گسترش یابد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG