لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

شورای صلح: نامزدان ریاست جمهوری مشوره‌های شان در پیوند به صلح را با ما شریک کنند


آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح
آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح

شورای عالی صلح افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری می‌خواهد که خواست‌ها و مشوره های مفید شان در پیوند به صلح را با آنان شریک کنند.

تیم انتخاباتی صلح و عدالت یک روز پس از ثبت نام می گوید که بدون مشوره با آنان هرگونه فیصله در باره انتخابات و صلح قابل قبول نیست.

حنیف اتمر روز شنبه در صفحه تویت‌اش نوشته است، پس از این باید در باره صلح نظریات جریان‌های سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری اتخاذ شود.

با توجه به شمار نامزدان ریاست جمهوری آیا نیاز است که در باره صلح یک اجماع در میان آن‌ها ایجاد شود.

ریاست جمهوری افغانستان در این باره چیز نگفت اما احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح روز شنبه به رادیو آزادی چنین گفت:​​

"پروسه صلح افغانستان در دست افغان‌هاست به این معنا که در هر قدم باید با سران سیاسی و نماینده های آنان مشوره کنیم که اگر میکانیزم ما مشکلی داشته باشد قابل بحث است از همینرو خواست ما اینست هر کسی و یا کاندیدا که برای مشوره چیزی دارند با ما شریک نمایند."

این در حالیست که پیش از این برخی از کاندیدان دیگر ریاست جمهوری از جمله احمد ولی مسعود زلمی رسول و نور الحق علومی در باره چگونگی روند صلح ابراز نظر های داشته اند.

اکنون روند صلح از سوی شورای عالی صلح، هیئت مذاکره کننده، و بورد مشورتی صلح که سران سیاسی و جهادی در آن حضور دارند به پیش برده میشود.

ریاست جمهوری نیز پیش از این گفته است که برای صلح پایدار به مشوره های شخصیت های سیاسی و جهادی و افراد دیگر توجه خاص صورت میگیرد.

از سوی هم شماری از کارشناسان امور می گویند که کاندیدان نباید از برنامه های صلح کناره گیری کنند بلکه لازم است در نشست های شرکت کنند که به همین هدف برگزار میشود.

نجیب ننگیال یکی از آنان:

"خواست برخی از سیاسیون و کاندیدان که باید در پروسه صلح شریک باشند، من فکر می کنم که برای انها پیش ازاین بورد مشورتی ایجاد شده و یک ساختار موجود است ، خوب است که انها شرکت کنند، سیاسیون افغان درروند صلح از قبل دخیل اند."

وی می گوید که صلح یک پروسه ملی است و نیاز به مشوره، زحمات و نظریات همه افغان ها را دارد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG