لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

اوریا: حمایت برخی احزاب سیاسی از چندین کاندید برخورد تاکتیکی است


آرشیف، فضل الرحمان اوریا سخنگوی پیشین ائتلاف ملی بزرگ افغانستان
آرشیف، فضل الرحمان اوریا سخنگوی پیشین ائتلاف ملی بزرگ افغانستان

حمایت برخی از احزاب سیاسی از چندین کاندید انتخابات ریاست جمهوری باورهای متفاوتی را نسبت به این احزاب به میان آورده‌است.

شماری می‌گویند که اعضای این احزاب به جای منافع حزبی منافع شخصی‌شان را دنبال می‌کنند اما برخی دیگر به این باور اند که این یک اقدام تاکتیکی است و بسیاری تیم‌های انتخاباتی در آینده با هم یکجا خواهند شد.

فضل الرحمان اوریا سخنگوی پیشین ائتلاف ملی بزرگ افغانستان نیز نظر مشابه دارد:

وی می‌گوید:

"این یک برخورد تاکتیکی است، برخی‌ها کارهای تاکتیکی انجام می‌دهند، احزاب زیاد متضرر نشده‌اند اما ائتلاف‌ها زیان دیده‌اند."

در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان جنبش اسلامی، جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی افغانستان از چندین نامزد پشتیبانی کرده‌اند اما حزب اسلامی به رهبری حکمتیار کاندید و معاونین‌اش را از خود حزب معرفی کرده‌است.

آقای اوریا می‌گوید که در این میان جمعیت اسلامی تا حدی متضرر شده بخاطری‌که به گفته وی چهره‌های مطرح آن از چندین کاندید در انتخابات حمایت کرده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته که بیش از ۷۰ تن از این کمیسیون بسته‌های معلوماتی در مورد کاندید شدن را دریافت کرده‌اند اما بشمول محمد اشرف غنی تنها ۱۴ تن ثبت نام کرده‌اند.

در این حال برخی از مسئولان احزاب سیاسی نقش احزاب را در انتخابات آینده ریاست جمهوری مؤثر می‌دانند.

فضل غنی حقمل عضو دفتر مطبوعاتی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار می‌گوید که حالا نیز برخی از احزاب مهم در مسایل سیاسی افغانستان نقش آفرینی می‌کنند.

لوگوی حزب اسلامی
لوگوی حزب اسلامی

وی گفت:

"در دموکراسی بخصوص در روند انتخابات موجودیت و نقش احزاب سیاسی بسیار مهم و حیاتی است، خوشبختانه که احزاب در افغانستان اهمیت ‌شان را از دست نداده‌اند و حالا نیز ما برخی از احزاب مطرح داریم که شماری‌ شان در انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندید دارند و برخی دیگر از کاندیدان مشخص حمایت کرده‌اند."

بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور در ۲۹ ماه سرطان سال پیشرو برگزار خواهد شد.

حالا دیده شود که کدام تیم‌های انتخاباتی در نیم راه با تیم‌های دیگر یکجا می‌شوند و کدام تیم با پشتیبانی تاکتیکی چهره‌های از احزاب سیاسی به سرمنزل مقصود که همانا تکیه بر کرسی ریاست جمهوری است، خواهد رسید.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG