لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

دیلی میل: غنی و عبدالله بار دیگر با هم رقابت می‌کنند


برخی روزنامه‌های جهان
برخی روزنامه‌های جهان
  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل بریتانیا در یک عنوان خود می‌نویسد که رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه یکبار دیگر به رقابت‌های انتخاباتی برآمدند.

روزنامه می‌افزاید غنی و عبدالله که پس از نزاع در نتایج انتخابات سال ۲۰۱۴ حکومت را میان هم تقسیم کردند برای یک دور دیگر ریاست جمهوری با هم رقابت می‌کنند.

دیلی میل می‌نویسد که رئیس جمهور غنی در اظهارات دیروز خود روی توانمندی دولت در برابر بحران تأکید ورزیده گفت که یک دولت قوی می‌تواند مشکلات چهل ساله این کشور را حل سازد.

  • ستارز ایند سترایپس

نشریه ستارز ایند سترایپس امریکایی نیز در بارۀ انتخابات آینده ریاست جمهوری در افغانستان می‌نویسد که امریکا همزمان با آمادگی‌ها برای انتخابات ۲۹ سرطان تلاش‌های خود جهت پایان بخشیدن به جنگ هفده ساله در این کشور را سرعت بخشیده‌است.

نشریه می‌نویسد که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا چندین بار با طالبان گفتگو کرده و سعی دارد آن‌ها را به مذاکرات صلح قانع سازد.

ستارز ایند سترایپس اظهارات دیروز رئیس جمهور اشرف غنی را نیز نقل کرده که گفت ما صلح می‌خواهیم، ولی آنرا گدایی نمی‌کنیم.

رئیس جمهور غنی گفتگوی بدون قید و شرط به طالبان پیشنهاد کرده‌است، ولی گفته که برای توافق صلح از خود شرط‌‌های دارد.

اما طالبان گفته‌اند که در حال حاضر تنها با مقامات امریکایی گفتگو می‌کنند نه با حکومت افغانستان.

گفتگوهای مقامات امریکایی با طالبان نیز در این اواخر با مشکلات روبه‌رو شده‌است.

  • اندیپندنت

روزنامۀ بریتانوی اندیپندنت در شماره تازه خود زیر این عنوان که "طالبان بعد از هفده سال جنگ هم نتوانستند افغانستان را دوبارۀ تصرف کنند" یک مطلب نشر کرده‌است.

روزنامه به برخی عوامل ناکامی طالبان اشاره کرده می‌نویسد که آن‌ها از سال‌ها به این‌سو به این امید از گفتگوی صلح خودداری کرده‌اند که روزی بر کابل چیره خواهند شد، نظام مردمی را سرنگون و رژیم افراطی سال‌های ۱۹۹۰ خود را در آنجا دوباره قایم خواهند ساخت.

ولی نویسنده می‌گوید که افغانستان امروز چون سابق نیست که همه ادارات دولتی در نتیجۀ جنگ‌های تنظیمی در کابل از بین رفته بود و این کشور اردوی ملی نداشت.

افغانستان امروز یک نیروی ۳۱۴ هزار نفری امنیتی و دفاعی دارد و ۲۲ هزار نیروی خارجی برای حمایت از حکومت این کشور در افغانستان حضور دارند.

روزنامۀ اندیپندنت می‌نویسد که طالبان هنوز نتوانسته اند که کدام حمله وسیع در کابل انجام دهند و یا قسمت‌های از برخی شهرها را برای مدت طولانی زیر تصرف خود نگهدارند.

به نوشته روزنامه، طالبان از سال ۲۰۰۳ به این‌سو با حملات خود به شهرها کوشش کرده‌اند که مراکز خود را در آنجا فعال سازند و دامنه نفوذ خود را از شهرها به نقاط دیگر کشور گسترش دهند، ولی هنوز به این مرام خود نرسیده‌اند.

روزنامه هم‌چنین می‌نویسد، در ۱۶ سال گذشته شمار زیاد از عالمان دینی افغانستان که جنگ در این کشور را ناروا دانسته و از داعیه صلح حمایت کرده‌اند، هدف قرار گرفته‌اند.

اندیپندنت می‌نویسد که تنها در کندهار و بدخشان صدها عالم دین کشته شده‌اند که مسئولیت اکثریت این قتل‌ها را شورشیان طالب بدوش گرفته‌است.

به نوشته روزنامه با در نظرداشت کاهش حمایت روحانیون و مردم عام افغانستان از طالبان، نفوذ این گروه به گونه روز افزون کاهش یافته‌است.

به باور نویسنده، شاید طالبان این واقعیت را درک کنند که نسبت به ادامه جنگ از طریق صلح زودتر می‌توانند به اهداف خود برسند.

XS
SM
MD
LG