لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

سارنوالان ترکی خواهان حبس ابد یک کارمند محلی قونسلگری امریکا شدند


بیرق ترکیه
بیرق ترکیه

سارنوالان در ترکیه متین توپوز یک کارمند محلی قونسلگری امریکا در استانبول را به جاسوسی به هدف سقوط دادن حکومت ترکیه مجرم شناخته و خواهان حبس ابد برای وی شده‌اند.

بر اساس دوسیه ۷۸ صفحه‌ای متین توپوز تبعه ترکیه که به دست آژانس خبری اسوشیتد پرس رسیده‌است، توپوز در سال ۲۰۱۳ تماس‌های خیلی نزدیک با افسران پولیسی داشت که با تحقیقات ضد فساد همان سال در مورد شماری زیاد از مقامات ارشد به شمول چند وزیر کابینه ترکیه سر و کار داشتند.

حکومت ترکیه فتح‌الله گولن یک ملای ترکی مستقر در امریکا را به آنچه انقره آنرا کودتای عدلی سال ۲۰۱۳ خواند، متهم نموده و شبکه گولن را تروریست خواند.

آرشیف، فتح الله گولن یک ملای ترکی مستقر در امریکا
آرشیف، فتح الله گولن یک ملای ترکی مستقر در امریکا

گولن هم‌چنان متهم به طرح کودتا نافرجام سال ۲۰۱۶ است که خودش این اتهامات را رد کرده‌است.

بر اساس ادعای سارنوالان در ترکیه، متین توپوز فردی‌که ترجمان و کارمند بخش وابسته با مواد مخدر در قونسلگری امریکا در استانبول است، به مقامات گفته است با چندین افسر پولیس در تماس بوده که ادعا می‌شود با گولن رابطه داشته‌اند.

سارنوالان ترکی می‌گویند، این اعتراف توپوز منعکس کننده جرم وی بوده و تماس‌های او با پولیس در همان وقت فراتر از محدودۀ صلاحیت‌های کاری او بوده‌است.

دوسیۀ جرمی این مرد شامل تماس‌های تیلیفونی، اس‌ام اس‌ها، تصاویر گرفته شده توسط کمره‌های امنیتی نصب شده در جاهای مختلف با افسران مظنون پولیس، گواهی ۴ شاهد عینی و دو متهم است.

اسوشیتد پرس موفق نشد تبصره وکیل مدافع توپوز را در این مورد بگیرد.

قرار است تصمیم نهایی در این قضیه را یک قاضی محکمه بگیرد.

قابل ذکر است که در جمله حدود ۳۰ فردی‌که علیه متین توپوز دعوا کرده‌اند، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و چند وزیر اسبق کابینه ترکیه شامل اند.

دستگیری و زندانی شدن توپوز در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۷ روابط بین دو شریک ناتو یعنی امریکا و ترکیه را پُر تنش ساخته و منتج به یک منع دو ماهه دادن ویزه به اتباع همدیگر شد.

XS
SM
MD
LG