لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

ویسا: نامزدان انتخابات فکری در مورد مصیبت‌های جاری کشور ندارند


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب‌‌شان را به ثبت‌نام نامزدان ریاست جمهوری اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته است که روند ثبت‌نام نامزدان ریاست جمهوری روز گذشته تکمیل شد.

در این روزنامه آمده‌است، انتخابات ریاست جمهوری تحت چه شرایطی برگزار می‌شود و چقدر زمینه برای آن فراهم خواهد بود و این‌که در کمیسیون‌های انتخاباتی تغییرات خواهد آمد یا نه موضوع جدا است.

اما کسانی‌که برای رقابت ثبت‌نام کرده‌اند فکری هم در مورد وضعیت و مصیبت‌های جاری این کشور ندارند.

سرمقاله نویس در ادامه نوشته است که آنان به این عجله دارند تا عملاً در این روند دخیل شوند، به خصوص صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور این را واضح می‌سازد که وی به هر صورت انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند در نتیجه هرچه که پیش می ‌آید، اما وی در این پروسه چالش و موانع را نمی‌بیند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در سرمقاله‌اش در مورد نوشته است که شماری از تیم‌های انتخاباتی حامیان نظام ریاستی اند، اما شماری دیگر خواهان نظام صدارتی یا نیمه صدارتی اند، اما به باور سرمقاله نویس موضوع قابل تأمل این است که در حکومت گذشته که بر اساس قانون اساسی نظام ریاستی بود همه اختیار به دست رئیس جمهور بود و اکنون هم که نظام ریاستی است فساد بیش از هر زمان دیگر بیشتر شده‌است.

روزنامه نوشته‌است که با توجه به دوره‌های حامد کرزی و محمد اشرف غنی این را می‌تواند بیان کرد که حتی معاونین رئیس جمهور از صلاحیت لازم برخوردار نبودند و کرسی‌های‌شان نمایشی بود.

به باور سرمقاله نویس؛ معاونین باید از همین حالا صلاحیت‌های اجرائیوی‌‌شان را مشخص نمایند و به این خود را آگاه سازند که در انتخابات آینده چه صلاحیت و نقش دارند.

  • هیواد

اما روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش در زمینه نوشته‌است؛ امید که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به تعهدات‌‌شان در زمینه خدمات راستین برای کشور و مرد‌ شان جامه عمل بپوشانند و برای تطبیق آن اهلیت؛ کفایت و ظرفیت داشته باشند.

سرمقاله نویس در ادامه می‌نویسد که مردم همین آرزو را دارند، اما به باور وی بیشتر نامزدان هیچ چانس برنده شدن ندارند، بلکه تنها به‌خاطر استفادۀ نادرست و معاملات نادرست به جای منافع ملی منافع شخصی‌شان را مد نظر گرفته خود را نامزد نموده‌اند.

XS
SM
MD
LG