لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

نگرانی‌های جدی از آلوده شدن آب‌های زیر زمینی در هرات!


نصیر احمد فضلی، رئیس محیط زیست هرات
نصیر احمد فضلی، رئیس محیط زیست هرات

رئیس محیط زیست هرات می‌گوید که نبود کانالیزاسیون برای فاضلاب شهری، زنده‌گی باشنده‌گان این ولایت را با تهدید مواجه کرده‌است.

جمعیت ولایت هرات، روز به روز افزایش می‌یابد و وجود سیستم فاضلاب شهری یکی از زیر ساخت‌های مهم شهری در این ولایت شمرده می‌شود، اما در نبود کانالیزاسیون فاضلاب، یک قسمتی از آب‌های سطحی و زیر زمینی ولایت هرات آلوده شده‌است.

نصیر احمد فضلی، رئیس محیط زیست هرات می‌گوید که آلوده شدن آب‌های این ولایت حیات انسان‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

او تأکید دارد که روند کار ساخت ماستر پلان فاضلاب این ولایت باید تسریع شود:

"نبود کانالیزاسیون می‌تواند برای صحت و سلامت محیط زیست و شهروندان صدمه وارد کند. هرچند ما بیاییم مقایسه بکنیم نسبت به سال‌های گذشته، آب‌های زیر زمینی ولایت هرات و حتی آب‌های سطحی ولایت هرات آلوده شده که این خود نشان می‌دهد که نبود کانالیزاسیون و نبود سیستم منظم دفن فاضلاب توانسته این چالش را به وجود بیاورد."

در نبود سیستم فاضلاب شهری، بسیاری از ساختمان‌ها در داخل شهر هرات چاه‌های غیر معیاری برای فاضلاب دارند و به همین خاطر، باعث آلوده شدن آب‌های زیر زمینی شده‌است.

نصرت‌الله و منیر، دو باشنده هرات از مردم می‌خواهند که چاه‌های کانکریتی برای فاضلاب ساختمان‌های‌شان حفر کنند، تا جلو آلوده شدن آب‌ها گرفته شود.

آنان می‌گویند:

"چاه‌هایی‌که به‌خاطر بدرفت هستند، چاه‌های سپتیک هستند، آن‌ها را باید کانکریت بکنیم، چاه‌های باشد که آب از آن نفوذ نکند تا به سطح زمین برود و آب‌هایی که ما بعداً از چاه برای نوشیدن استفاده می‌کنیم، آن‌ها را کثیف نسازد."

"چاه‌های فاضلاب که می‌‌کَنند، این‌‎ها که است همه این‌ها به زمین داخل می‌رود و با آب‌های شیرین مخلوط می‌شود، آب‌های شیرین را کثیف می‌کند."

از شش ماه به این‌سو، کار روی ساخت ماستر پلان فاضلاب شهری هرات آغاز شده‌است.

راتب حمیم، رئیس آبرسانی زون غرب افغانستان می‌گوید که این ماستر پلان تا اخیر سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد و در آن نیازمندی هرات در بخش فاضلاب تا سال ۲۰۴۰ میلادی مد نظر گرفته شده‌است.

وی گفت:

"فعلاً هم متخصصین خارجی و هم چنان همکاران ما در ادارۀ آبرسانی، در قسمت جمع‌آوری داتا و ارقام کار می‌کنند، تا در ختم سال ۲۰۱۹ ان‌شاءالله ماستر پلان ما ساخته شود، بریم به طرف اجرای ماستر پلان که تا سال ۲۰۴۰ دیزاین آن در نظر گرفته شده‌است و هر چه زودتر ما بتوانیم این را بسازیم، جواب‌گوی فاضلاب شهر هرات داشته باشد.‌"

از سوی هم، پاسون عارفی، استاد پوهنزی انجنیری پوهنتون هرات از نحوه جمع‌آوری اطلاعات در بخش ساخت ماستر پلان فاضلاب شهری انتقاد می‌کند.

او می‌گوید که این اطلاعات به گونه خیالی جمع آور شده‌است و این موضوع روی عملی سازی ماستر پلان فاضلاب تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی گفت:

"طبعاً ما توپوگرافی از ساحه داشته باشیم، بفهمیم ارتفاعات چه اندازه اند، مقدار فامیل‌هایی‌که از همین شبکه به حساب در قسمت آبرسانی مستفید می‌شوند و یا تولید کننده‌گان فاضلاب چه اندازه هستند، تعداد این فامیل‌ها که متأسفانه در این قسمت هیچ اداره کار نکرده‌است."

در صورتی که ماستر پلان فاضلاب شهری هرات ساخته و عملی نشود، احتمال بسیار زیاد وجود دارد که یک قسمت زیادی از آب‌های زیر زمینی هرات آلوده شده و قابل نوشیدن نباشد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG