لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

برخی اعضای ولسی جرگه: حکومت باید هرچه زودتر وزیر جدید داخله را معرفی کند


آرشیف، عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان

پس از کنار رفتن امرالله صالح از سمت سرپرست وزارت داخله، برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، با توجه به این‌که باید برنامه‌های امنیتی برای انتخابات آماده شود، نیاز است تا وزیر جدید داخله به زودی به کار آغاز کند.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی این جرگه روز دو شنبه «۰۱ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، حمدالله محب مشاور امنیت ملی با توجه به تراکم کار و وضعیت فعلی نمی‌تواند تا امورات وزارت داخله را نیز مدیریت کند.

وی گفت:

"فکر می‌کنم در این شرایط دشوار، مناسب خواهد بود که یک شخص دیگر در وزارت داخله معرفی شود، این‌که داکتر صاحب محب یک شخص خوب است، اما نظر به تراکم کار و وضعیت فعلی شاید مشکل باشد که هر دو اداره را مدیریت کند."

در همین حال یک منبع معتبر در حکومت افغانستان که می‌خواهد در گزارش از وی نام برده نشود، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، محمد یاسین ضیا یکی از گزینه‌های احتمالی برای وزارت داخله این کشور می‌باشد.

آرشیف، محمد یاسین ضیا معاون مشاور امنیت ملی افغانستان
آرشیف، محمد یاسین ضیا معاون مشاور امنیت ملی افغانستان

منبع می‌افزاید:

"یاسین ضیا یکی از گزینه‌ها بوده و است و این‌که گزینه‌های بعدی هم مشخص می‌شود یا نه، تا هنوز معلوم نیست."

تا حال ریاست جمهوری و آقای ضیا در این باره ابراز نظر نکرده‌اند.

جنرال محمد یاسین ضیا معاون فعلی مشاور امنیت ملی در امور سرقوماندانی اعلی قوای مسلح افغانستان در گذشته به‌عنوان والی تخار و معاون ریاست امنیت ملی این کشور نیز کار کرده‌است.

این در حالیست که امرالله صالح روز شنبه هفته جاری به دلیل این‌که معاون تکت انتخاباتی محمد اشرف غنی شد، از سمت سرپرست وزارت داخله کنار رفت.

شب گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از دیدار با مسئولین وزارت داخله حمدالله محب مشاور امنیت ملی‌اش را وظیفه داد تا زمان معرفی وزیر جدید، از امورات این وزارت وارسی کند.

طارق آرین سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر حمدالله محب روند کاری وزارت داخله را نظارت و مدیریت می‌کند.

طارق آرین سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
طارق آرین سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"وزارت امور داخله سیستم و امور کار‌هایش به شکل عادی جریان دارد، معاونین وزارت امور داخله در جا‌های‌‌شان اند و امور کار را به پیش می‌برند، مشاور امنیت ملی بر حسب لزوم دید رهبری حکومت الی تعیین سرپرست جدید روند آجراآت کار وزارت داخله را نظارت، رسیده‌گی و مدیریت می‌کند."

در همین حال ویس برمک وزیر پیشین امور داخله افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، نظر به سیستمی که در وزارت داخله وجود دارد، برنامه‌های این وزارت با مشکل روبه‌رو نخواهد شد.

به‌گفته وی، برای این‌که وزارت داخله برای مدتی با نبود رهبری روبه‌رو نشود، بهتر است وزیر جدید به کار آغاز کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG