لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

ریاست معارف بلخ به سه هزار معلم مسلکی ضرورت دارد


آرشیف، یکی از مکاتب ولایت بلخ
آرشیف، یکی از مکاتب ولایت بلخ

مسئولان در ریاست معارف بلخ می‌گویند که به دلیل کمبود و نبود معلمین مسلکی در مکاتب این ولایت، آنان با مشکلات تعلیمی مواجه اند.

علی امیری رئیس اداره معارف بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که در ولسوالی‌های چهارده گانه بلخ و مرکز شهر مزار شریف در صد‌ها مکاتب به معلمین مسلکی ضرورت است.

وی گفت که مشکل کمبود معلمین در چوکات معارف بلخ از سال‌های پیش به این طرف وجود داشته، اما با وجود نیازمندی، به دلیل نبود بست، افراد شایسته و مسلکی نتوانسته اند به حیث معلم در مکاتب بلخ مقرر شوند.

آقای امیری گفت:

"ما سه هزار معلم در چوکات ادارۀ معارف ولایت بلخ کمبود داریم، مشکل معلمین مسلکی هم وجود دارد، اکثراً معلمین علوم اجتماعی زیاد می‌باشند و نیازمندی شدید ما به معلمین در بخش علوم ساینس که بیالوژی، کیمیا، ریاضی و دیگر بخش‌ها را تدریس کنند، است."

با این حال شماری از فارغان پوهنتون‌ها در بلخ نیز شکایت دارند که با وجود کمبود معلمین در مکاتب این ولایت آنان با اسناد‌های دست داشته تحصیلی‌شان در حالت بی‌سرنوشتی قرار دارند.

شماری از این افراد مدعی اند که در امتحان کانکور معلمین سال ۱۳۹۷ نیز اشتراک کرده‌اند و با اخذ نمرات کامیابی، امر تقرر‌شان از سوی وزارت معارف نیز صادر شده‌است، اما در قسمت تعیین سرنوشت‌شان در اداره معارف بلخ اجراأت صورت نمی‌گیرد.

دو تن از همین افراد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من سحر باور است، من فارغ‌التحصیل رشته ادبیات از پوهنتون بلخ استم، من در امتحان معلمین ۱۳۹۷ نیز اشتراک کردم، نمرات کامیابی هم اخذ کردم و امر تقرری‌ام را وزیر معارف صادر کرده است، اما معارف بلخ به دلیل نبود بست به امر دست داشته‌ام اجراأت نمی‌کند."

"من زهرا صمیمی استم، در امتحان معلمین اشتراک کرده بودم، بالاتر از ۱۳۰ نمره گرفتم، متأسفانه با نمرات کمتر از من افراد استخدام شدند، اما من که امر وزیر صاحب را هم آوردم، تا هنوز بی‌سرنوشت استم."

علی امیری رئیس اداره معارف بلخ می‌گوید که آنان بست‌های خالی را به کمیسیون اصلاحات اداری این ولایت گزارش می‌دهند و تعیینات نیز از سوی این کمیسیون صورت می‌گیرد.

در این حال سعدیه اکرامی رئیس اصلاحات اداری بلخ گفته است که به آنان تا هنوز هیچ بست خالی از سوی اداره معارف گزارش نشده است، تا آنان افراد شایسته را در این بست‌ها تعیین کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG