لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

دنیا: فشار‌های امریکا طالبان را از هشدار تأخیر گفتگوها منصرف ساخت


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بخشی از بحث‌های‌ شان را به آغاز دور چهارم گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر و نتایج سفر وی به پاکستان اختصاص داده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا با اشاره به آغاز دور چهارم مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در دوحه نوشته است که فشار‌های گوناگون امریکا در روند صلح بر طالبان آنان را وادار ساخت تا از هشدار تأخیر گفتگوها منصرف شوند.

روزنامه در ادامه به نقل از طالبان نوشته است که امریکا بر آنان توسط کشور‌های مختلف فشار می‌آورد و در مورد بیرون نمودن نیروهایش از افغانستان موقف واضح ندارد.

این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک طالبان نوشته‌است که پس از نشر اعلامیه این گروه، خلیل‌زاد به کشور‌های منطقه سفر نمود و برای جلوگیری از بن‌بست با استفاده از طریقه‌های مختلف با دفتر قطر تماس برقرار کرد.

به‌گفته روزنامه، هرچند در مورد این گفتگوها جزئیات زیاد ارائه نشده‌است، اما گفته می‌شود که طالبان یک بار دیگر روی خواست‌های قبلی‌شان تأکید کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا می‌نویسد که پس از لغو گفتگو‌ها در جده و پاکستان نماینده امریکا برای صلح افغانستان به این نتیجه رسید که ممکن مذاکرات جاری به بن‌بست مواجه شود، بناءً حاضر به گفتگو با طالبان در قطر شد.

اما روزنامه به نقل از یک بیان طالبان نوشته است که این گفتگو‌ها که برای دو روز ادامه خواهد یافت پس از آن آغاز شد که توافق صورت گرفت که موضوع خروج نیروهای امریکا از افغانستان شامل آجندا ساخته شود.

روزنامه هم‌چنان به نقل از روزنامه‌های پاکستان نوشته است که عمران خان صدراعظم این کشور در یک سفر یک روزه به دوحه رسیده‌است و در آجندای سفر موضوع دیدار با نماینده‌های طالبان شامل می‌باشد.

روزنامه در ادامه نوشته است که عمران خان از قطر خواهان کمک‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن کشور به پاکستان نیز خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد گفته‌های زلمی خلیل‌زاد در رابطه به آغاز گفتگوها میان وی و نماینده‌های طالبان را در مطلبی منعکس ساخته که گفته است مذاکرات صلح افغانستان به سمت درست روان است.

روزنامه در ادامه نوشته است که نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان از تلاش‌های جاری حمایت می‌کند و این اطمینان وی که گفتگوهای صلح را در روشنایی منافع ملی افغانستان به پیش برده می‌تواند، خوشی ایجاد کرده‌است.

روزنامه هم‌چنان نوشته است که این موقف امریکا یک مثال واضح فشار بر پاکستان است که تلاش دارد تا طالبان خواست‌های نا مشروع‌‌شان را مطرح کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی، سرخط درشت صفحه نخست‌اش را به سفر زلمی خلیل‌زاد به اسلام‌آباد اختصاص داده و نوشته است که آقای خلیل‌زاد از پاکستان دست خالی برگشته است.

روزنامه نوشته است که نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان روی این تأکید کرده است که امریکا در روند صلح افغانستان تمامی ملحوظات کشورهای همسایه را مد نظر گرفته‌است.

به نقل از رونامه پس از آن که خلیل‌زاد نتوانست با نماینده‌های طالبان در اسلام‌آباد ملاقات نماید بناءً طرح گفتگوها با کشور‌های منطقه را پیش نمود.

اما روزنامه این را ذکر نکرده‌است که پس از آغاز گفتگو‌ها میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر این طرح وی با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG