لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

عبدالله عبدالله در نشست داووس روی تحولات اخیر و روند صلح صحبت می‌کند


آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به هدف اشتراک در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهانی به سویس رفته است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در سخنرانی‌اش در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهانی به موضوع صلح و تحولات استراتژیک اخیر در جنوب آسیا تمرکز خواهد کرد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه با ابراز این مطلب روز سه‌شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله در حاشیۀ این نشست که در شهر داووس سویس برگزار شده‌است، در رابطه به افغانستان و منطقه صحبت خواهد کرد و در برخی نشست‌های دیگر نیز اشتراک خواهد نمود.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"داکتر صاحب امروز در آنجا در باره آشتی ملی، صلح و تحولات استراتژیک اخیر در جنوب آسیا سخنرانی خواهد کرد، در کنار آن در برخی نشست‌های دیگر در مورد افغانستان و منطقه نیز اشتراک خواهد نمود و با شماری از مقامات بلند رتبۀ جهان دیدار خواهد داشت."

آقای خوزون می‌گوید که در این نشست مجمع جهانی اقتصاد حدود سه هزار از سیاسیون، تجار و مقامات بلند رتبه حکومتی کشورها اشتراک کرده‌اند.

در اعلامیه نشر شده از ریاست اجرائیه در این مورد آمده‌است که نشست سالانه داووس پنج روز ادامه خواهد داشت و در آن در مسایل سیاسی، اقتصادی، تغییرات اقلیمی جهانی و راه‌های همکاری میان کشورهای جهان گفتگو می‌شود.

در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان شرکت مقامات افغان در این نشست را بسیار با اهمیت می‌داند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق به رادیو آزادی گفت که با اشتراک رئیس اجرائیه در نشست داووس روابط افغانستان با کشورهای اروپایی بیشتر تقویت خواهد شد.

وی گفت:

"این نشست‌ها و تلاش‌هایی‌که ادامه دارد در سطح بین‌المللی برای حکومت وحدت ملی به‌خاطر بسیار مهم است که ما برای تولیدات خود در بازارهای بین‌المللی بازاریابی کنیم و دیگر این‌که روابط تجار افغان با کشورهای اروپایی که در ۴۰ سال متأثر شده بود باز محکم می‌شود."

آرشیف، خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
آرشیف، خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی می‌گوید که از نماینده‌های تجار افغان در نشست داووس سویس دعوت صورت نگرفته‌است.

آقای الکوزی تأکید می‌کند که این نشست به‌خاطر جلب سرمایه گذاری‌های خارجی در افغانستان، امنیت و زیربنا سازی با اهمیت بوده و می‌گوید تا زمانی‌که به این موضوع توجه نشود سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق نخواهند شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG