لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

نگرانی‌ها در پیوند به تکرار حملات بر پایگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان!


روز دوشنبه طالبان یک واسطه نقلیه هاموی پُر از مواد انفجاری را در داخل یک پایگاه نیروهای امنیت ملی در میدان وردگ منفجر ساختند.
روز دوشنبه طالبان یک واسطه نقلیه هاموی پُر از مواد انفجاری را در داخل یک پایگاه نیروهای امنیت ملی در میدان وردگ منفجر ساختند.

تکرار حملات مخالفان مسلح دولت بر پایگاه‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نگرانی‌های جدی را در میان اعضای شورای ملی به میان آورده‌است.

هرچند نهادهای امنیتی افغانستان همواره از اتخاذ تدابیر جدی در پایگاه‌های نیروهای امنیتی سخن زده‌اند، اما طالبان به تکرار موفق شده اند تا برخی از مراکز مهم نیروهای امنیتی افغان را هدف قرار دهند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید که غفلت و بی‌پروایی در میان مسئولان امنیتی افغان وجود دارد و به همین علت به گفته وی مخالفان مسلح موفق به انجام حملات مرگبار بر پایگاه‌های نیروهای امنیتی می‌شوند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

آقای صدیقی روز سه شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کوتاه آمدن در انجام وظایف به ویژه در بخش امنیتی و نظامی باید بخشودنی نباشد.

او افزود:

"واقعاً تا حدی نقض در میان سکتورهای امنیتی وجود دارد و غفلت نیز صورت گرفته است، چگونه یک موتر مملو از مواد منفجره توسط مخالفان مسلح می‌تواند در قراول منفجر شود، چرا شناسایی آن صورت نمی‌گیرد. خواست ما از حکومت به خصوص از مسئولان امنیتی این است که کسانی که غفلت کرده اند باید هرچه زودتر به نهاد های عدلی و قضایی معرفی شوند."

در تازه‌ترین مورد روز دوشنبه طالبان یک واسطه نقلیه هاموی پُر از مواد انفجاری را در داخل یک پایگاه نیروهای امنیت ملی در میدان وردگ منفجر ساختند و پس از آن چند تن از افراد این گروه با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در یک اعلامیه می‌گوید که در این رویداد ۳۶ تن از نیروهای امنیتی کشته و ۵۸ تن زخم برداشته اند.

اما یک منبع امنیتی که نخواست از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که در این رویداد ۴۳ تن کشته و ۵۴ نفر دیگر زخمی شده اند و همه‌شان مربوط به امنیت ملی بودند.

آژانس خبری رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع افغانستان که از وی نام گرفته نشده گفته که در این رویداد ۱۲۶ تن کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

شریف‌الله هوتک یک عضو شورای ولایتی میدان وردک گفته که حدود ۵۰ تن در این حادثه کشته شده‌اند.

مسئولیت این حمله را طالبان برعهده گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در اعلامیه‌ای گفته که ۹۰ تن از نیروهای امنیتی کشته و بیش از صد تن‌شان زخم برداشته اند.

در اوایل سال گذشته خورشیدی نیز در حمله طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ بیش از صد سرباز کشته و حدود ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند، حتی رئیس جمهور بعد از این حمله یک روز را ماتم ملی اعلان کرد.

پیش از آن حمله بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در شهر کابل، حمله بر قوماندانی امنیه ولایت پکتیا در گردیز و حملات دیگری نیز صورت گرفت که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

نتایج ابتدایی تحقیقات حمله بر شفاخانه سردار داوود خان اعلام شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:26 0:00

تلاش کردیم تا نظر مسئولان امنیتی و دفاعی را نیز در این باره داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر کسی حاضر به پاسخ گفتن در این مورد نشد.

اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور روز سه شنبه در نشستی در کابل با اشاره به حمله اخیر در میدان شهر گفت که این حمله بی‌پاسخ نخواهد ماند.

او افزود:

"لازم است که از یک حادثه تلخ نیز یاد کنیم، بر روان پاک جوانان نیروهای امنیتی کشور که دیروز در یک حادثه تروریستی در میدان شهر به شهادت رسیدند، درود می‌فرستیم. دشمنان این مرز و بوم باید بدانند که این حمله وحشیانه آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند."

سفارت امریکا در کابل نیز حمله بر پایگاه نیروهای امنیت ملی در میدان شهر را تقبیح کرده و گفته است که امریکا به حمایتش از افغانستان به‌خاطر تأمین امنیت و خاتمه جنگ در این کشور ادامه می‌دهد.

دیده شود که پس از بررسی‌ها در مورد چگونگی وقوع حادثه مرگبار میدان وردگ چه نتایجی بدست میآید و کدام افراد به‌خاطر بی‌پروایی و غفلت در جلوگیری از آن به پنجه قانون سپرده می‌شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG