لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

وزیر مخابرات: نزدیک به ۱۴ میلیارد افغانی از مالیات کارت‌های موبایل جمع‌آوری شده‌است


آرشیف، شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی
آرشیف، شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید، تنها از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ خورشیدی، نزدیک به ۱۴ میلیارد افغانی از رهگذر مالیات بر کارت‌های مصرفی موبایل گردآوری شده است.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید سیستم‌های تازۀ را از بهر بهبودی خدمات مخابراتی و تکنالوژی در کشور ایجاد کرده اند و کار آن به زودی آغاز می‌گردد.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در نشست خبری روز سه شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» گفت که این سیستم با تمامی شبکه‌های مخابراتی وصل خواهد شد که بر اساس آن شفافیت در گردآوری مالیات از کارت‌های مصرفی موبایل کنترول می‌گردد.

آقای آریوبی افزود:

"این سیستم جدید که ده درصد مالیات شما را نشان می‌دهد، وقتی که پول معلوم شد، در آخر ماه، ما با شرکت‌ها حسابی می‌کنیم، آنان معلومات خود را در پیوند به میزان پول گردآوری شده معلومات می‌دهند و ما آن را با سیستم خود مقایسه می‌کنیم اگر مشکل در آن بود بعداً برای آنان می‌گویم که معلومات که شما برای ما داده اید با سیستم ما فرق دارد و همین گونه نظارت جدی در هر ماه صورت می‌گیرد."

آرشیف/ کارت‌های موبایل برخی شرکت‌های مخابراتی افغانستان
آرشیف/ کارت‌های موبایل برخی شرکت‌های مخابراتی افغانستان

آقای آریوبی می‌گوید، تا کنون از رهگذر مالیات بر کارت‌های مصرفی مبایل ۳ میلیارد و ۸۹۸ میلیون به خزانه دولت افزود شده است و تنها ۷۵۰ میلیون آن بر یکی از شرکت‌های مخابراتی باقی مانده است که تا چند روز دیگر پرداخت خواهد شد.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید، سیستم سرورِ که در زمان وزیر پیشین برای گردآوری کارت‌های مصرفی مبایل ایجاد شده بود پاسخگو نبود و این معضل مربوط دوسیه وزیر پیشین این وزارت است.

وی تأکید می‌ورزد کمیته با حضور نماینده‌گان وزارت‌های مالیه، اقتصاد، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و اداره اترا ایجاد شده که پس از این از شرکت‌های مخابراتی نظارت جدی می‌کنند و تلاش‌ها برای اصلاحات بیشتری در این راستا ادامه دارند.

با این همه، وضع مالیات بر کارت‌های مصرفی موبایل واکنش‌های اعضای شورای ملی افغانستان به همراه داشت، ولسی جرگه افغانستان این قانون را با اکثریت آرا لغو کرد، اما مشرانو جرگه این تصمیم را برای جلوگیری از فساد و خودکفایی اقتصادی افغانستان خواند و آن را تأیید کرد.

اما با به تعلیق درآمدن وظیفه وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به اتهام فساد و حیف و میل دارایی دولت، بار دیگر به نگرانی‌ها افزود و نماینده‌گان مردم در شورای ملی گفتند که پول کارت‌های مصرفی به جیب افراد می‌رود نه عواید دولت.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی از جمله بشیر دودیال می‌گوید، اگر حکومت بتواند برای مردم در تمام ولایات خدمات دوامدار و یکسان را فراهم کند، از این طریق عواید بیشتر کسب خواهد کرد.

او افزود:

"در این شفافیت موجود است، زیرا هر چیز سنجش و ثبت می‌شود و مداخله در آن صورت نمی‌گیرد، اما موارد غیر شفاف در مسایل دیگر است، که استفاده نادرست برخی کمپنی‌های مخابراتی است که برای مشتریانش خدمات درست ارائه نمی‌کند."

آقای دودیال می‌افزاید، عواید را که وزارت مخابرات از طریق مالیه ده درصدی بدست می‌آورد باید در زمان معین معلومات‌اش را به مردم شریک سازد تا مردم آگاه شوند که مالیه‌شان به خزانه دولت واریز می‌شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG