لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

وزارت داخله در یک اقدام تازه ۵ تن از منسوبین پولیس ۳ ولایت را برکنار کرده است


وزارت داخله افغانستان به‌خاطر آوردن نظم و دسپلین در صفوف پولیس و استفادۀ مؤثر از وسایط پولیس در یک اقدام تازه شماری از منسوبین قوماندانی‌های امنیه کاپیسا، پروان، مرکز تعلیمی پولیس پروان و مرکز تعلیمی پولیس میدان وردک را از وظایف‌شان برکنار کرد.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی بدون ذکر نام افراد برکنار شده گفت که آن‌ها در سطح آمرین و در رده‌های متوسط بودند.

او افزود:

"ما به تمام پولیس ولایات همجوار کابل هدایت داده بودیم که وسایط پولیس ولایت مربوطه را به کابل نیاورند، متأسفانه پنج تن که تمرد کرده بودند ما آن‌ها را از دیروز به این طرف از وظایف‌شان سبگدوش کردیم."

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای دانش گفت، منسوبین پولیس زمانی که می‌خواهد وارد شهر کابل شوند باید قبلاً معلومات در مورد هدف و جزئیات سفر شان را با ریاست اوپراسیون کابل از طریق اوپراسیون‌های شان شریک سازند.

این در حالیست که اخیراً وزارت داخله به تمام منسوبین پولیس در ولایات هدایت داده بود تا وسایط پولیس را بدون در جریان گذاشتن ریاست اوپراسیون این وزارت به داخل شهر کابل نیاورند.

همچنان وزارت داخله پیش از این نیز با دادن اطلاعیه‌های جدی و هشدار دهنده و پخش لیست شماری از افراد مسلح غیر مسئول و عاملین جرایم جنایی از مردم خواسته است تا در بازداشت این افراد با وزارت داخله همکاری نمایند.

این در حالیست که در سال‌های گذشته نیز برخی گزارش‌های در خصوص سوء استفاده از وسایط پولیس منتشر شده و در آن اشاره شده است که از این وسایط در تیز رفتاری، مزاحمت به مردم کارهای شخصی استفاده می‌شود.

اقدامات اخیر وزارت داخله در خصوص آوردن نظم و دسپلین و جلوگیری سوء استفاده از وسایط پولیس در شهر کابل مورد استقبال شورای ملی و مردم افغانستان قرار گرفت.

ولسی جرگه افغانستان با ستایش از اقدام اخیر وزارت داخله افغانستان در این خصوص می‌گوید که با این کار وزارت داخله می‌تواند از سوء استفاده‌های شخصی از وسایط پولیس جلوگیری کرده و باعث تأمین امنیت بهتر در کابل گردد.

میرداد نجرابی منشی این جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت:

میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه
میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه

"این یک اقدام نیک است و من یقین دارم که مردم عام و به خصوص اعضای شورای ملی افغانستان از برداشتن این‌گونه گام‌های عملی به‌خاطر تأمین امنیت استقبال می‌کنند و یقینن که با جلوگیری از این مسئله سوء استفاده‌ها قطع می‌شود."

آقای نجرابی می‌گوید با این اقدام یک تعداد بی‌بندوباری و خود سری‌ها از بین رفته، جنایت‌کاران که از این وسایط سوء استفاده می‌کردند جلو شان گرفته می‌شود.

در این حال کارشناسان نظامی افغان کنترول و تحت تعقیب قراردادن وسایط نظامی از سوی وزارت داخله را یک مسئله مهم و حیاتی می‌د‌انند.

محمداگل مجاهد یکی از این کارشناسان می‌گوید در این وسایط در برخی موارد انتقال افراد نفوذی، قاچاق مواد مخدر و سوء استفاده‌های شخصی صورت گرفته و نیاز بود تا جلو آن گرفته می‌شد.

وی تأکید می‌کند که این اقدام را وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی نیز باید روی دست گرفته و این ارگان‌ها نه‌تنها وسایط ولایتی، بلکه وسایط داخل شهر کابل را نیز تحت نظارت و کنترول قرار دهند تا از جرایم و سوء استفاده‌های شخصی از وسایط نظامی به گونه جدی جلوگیری گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG