لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

وزارت مخابرات: با یک سیستم جدید انترنتی اسناد و معلومات ادارات دولتی مصون خواهد شد


آرشیف/ وزارت مخابرات
آرشیف/ وزارت مخابرات

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید که بر اساس یک سیستم جدید انترنتی اسناد و معلومات ادارات دولتی از دستبرد مصون خواهد شد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تلاش‌های تازه را برای مصون‌سازی بهتر اسناد و معلومات انترنتی دولتی آغاز کرده‌است.

این وزارت می‌گوید که سیستم جدید انترنتی به نام (انترانت) می‌تواند اسناد ادارات دولتی را از دستبرد نگهدارد و همچنان دسترسی به معلومات را میان وزارت‌ها و ادارات دولتی آسان سازد.​

سایر زلاند سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

سایر زلاند سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"یکی از اهداف این شبکه این است که در کنار آسانی در شریک ساختن معلومات میان ادارات دولتی، اسناد و معلومات دولتی با استفاده از آن به گونه کامل مصون می‌شود. تمام ادارات دولتی که از انترنت استفاده می‌کنند می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و کسی دیگری به آن دسترسی نخواهد داشت."

آقای زلاند تأکید کرد که تلاش می‌شود تا میان ادارات دولتی کاربرد انترنت افزایش یابد و سیستم حکومتداری الکترونیکی در همه وزارت‌ها و ادارات ترویج گردد.

از کاربرد سیستم جدید انترنتی "انترانت" در حالی سخن زده می‌شود که همواره از عدم مصونیت کامل اسناد و معلومات انترنتی دولتی در افغانستان سخن زده شده است.

شورای ملی افغانستان نیز از این ناحیه بعضاً ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواسته که نگذارد اسناد دولتی در انترنت مورد دستبرد افراد به ویژه شبکه‌های بیرونی قرار گیرد.

آرشیف/ اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف/ اعضای ولسی جرگه افغانستان

غلام فاروق مجروح یک عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید که اگر این سیستم جدید انترنتی مصونیت اسناد و معلومات دولتی را تضمین کند این اقدام به گفته وی قابل قدر است.

آقای مجروح افزود:

"از این اقدام و ایجاد سیستم جدید که جلوگیری کند از دستبرد، حریق و از مفقود شدن اسناد دولتی و مجهز و محفوظ بگرداند ادارات دولتی را بسیار خوب است، امیدوار هستیم که وزارت مخابرات در این اقدام موفق باشد."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید که در حال حاضر ۷ وزارت و اداره دولتی شامل سیستم مصون انترنتی انترانت شده و در سال ۱۳۹۸ دیگر ادارات دولتی نیز به این سیستم وصل خواهند شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG