لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

اتاق تجارت و صنایع: پاکستان اجازه پرواز کارگوی تجارتی هند به افغانستان را نمی‌دهد


نخستین کارگوی هوایی افغانستان و هند
نخستین کارگوی هوایی افغانستان و هند

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که پاکستان اجازۀ پرواز کارگوی تجارتی هند به افغانستان را نمی‌دهد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، چند ماه می‌شود که پاکستان در مسير هوایی تجارت بين افغانستان و هند خلاف نورم‌های بین‌المللی مشکل ایجاد کرده و به کارگوی هند اجازۀ عبور از خاکش را نمی‌دهد.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز پنجشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که این قیودات به دلیل مشکلات سیاسی میان هند و پاکستان به میان آمده و از حکومت افغانستان خواست تا این مشکل را هرچه زودتر حل کند.

خان جان الکوزی معاون اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان

​او افزود:

"در همین ماه باز هم هند تلاش کرد تا یک طیارۀشان را به افغانستان بیاورند، اما پاکستان اجازه نداد این قیودات باید نباشد و پاکستان باید این موضوع را با در نظرداشت تمامی نورم‌های بین‌الملل حل بکند ما به شکل نورمال از طریق واگه اجناس ما به هند انتقال می‌شود و اموال پاکستان هم به آسیای میانه از طریق افغانستان منتقل می‌شود، ما می‌دانیم که مشکل سیاسی پیدا شده و این موضوع باید هرچه زودتر حل شود."

به نقل از آقای الکوزی، پس از ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، افغانستان از آن کشور خواست تا در کنار طیاره‌های مسافربری از کارگوهای بزرگ‌شان نیز برای انتقال اموال بیشتر استفاده کنند.

وی گفت که پس از توافق هند در ماه سنبله خواست تا کارگوی‌اش را به سمت افغانستان پرواز دهد، اما از سوی پاکستان به آن اجازه داده نشد.

آقا الکوزی افزود هرچند که مقامات هند و پاکستان در زمینه صحبت کردند، اما در ماه جاری میلادی باز هم پاکستان به کارگوی هند اجازۀ عبور نداد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که به دلیل همین مشکل جنسی را که قرار بود ۱۰۰۰ تن به هند انتقال دهند موفق به انتقال ۷۰۰ تن آن شدند و ۳۰۰ تن آن از انتقال باز ماند.

این اتاق از هند و پاکستان خواست تا بر اساس نورم‌های بین‌المللی تجارت هرچه زودتر این مشکل را حل نموده و تجارت را به مشکلات سیاسی‌شان دخیل نکنند.

هرچند خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که این موضوع را با حکومت به ویژه با وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان رسماً در میان گذاشته اند، اما این وزارت از موضوع اظهار بی‌خبری می‌کند.

در این حال برخی از آگاهان اقتصادی می‌گویند که پاکستان هرگز طرفدار روابط خوب میان هند و افغانستان نبوده و برای تخریب آن هرچه از دست‌اش برآید انجام می‌دهد.

سیف‌الدین سیحون یکی از آگاهان اقتصادی
سیف‌الدین سیحون یکی از آگاهان اقتصادی

​سیف‌الدین سیحون یکی از آنان در مورد می‌گوید:

"پاکستان و هند با وجود این که عضو سارک هستند، اما پاکستان همواره این موانع را ایجاد کرده است و زمانیکه مسئله تجارت هند و افغانستان در میان باشد پاکستان هرگز طرفدار این رابطه نیست و به همین خاطر همه موانع و دیدگاهایش مبتنی بر این است که این رابطه‌ها ایجاد نشود."

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغاستان میزان تجارت میان این کشور و هند در حدود ۶۰۰ میلیون دالر است که با استفاده از دهلیز هوایی و بندرچابهار این رقم به بیش از ۷۰۰ میلیون دالر گسترش خواهد یافت.

دهلیز هوایی افغانستان که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، افغانستان را با دهلی و بمبی متصل می‌کند و بندر چابهار که در ایران با کمک هندوستان ساخته شده است، همچنین دروازه‌های کالای افغانستان را به جهان ارائه می‌دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG