لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۸ میلادی را "سال شرم" برای ایران خواند


لوگوی سازمان عفو بین‌الملل
لوگوی سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل (امنیستی انترنشنل) سال ۲۰۱۸ میلادی را "سال شرم" و سال "کمپاین سرکوب‌های شرم‌آور" برای ایران خوانده است.

به‌گفته این سازمان، ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از هفت هزار تن را زندانی کرده‌است.

در گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل که ۲۴ جنوری نشر شد گفته شده است که تظاهر کننده‌گان، محصلان، ژونالیستان، فعالان محیط زیست، کارگران و مدافعان حقوق بشر شامل افرادی اند که در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط رژیم اسلامی ایران دستگیر شده اند.

شهر تهران پایتخت ایران
شهر تهران پایتخت ایران

به عقیده برخی کارشناسان و فعالان حقوق بشر ایران نیز در جریان یک سال اخیر بعد از تظاهرات گستردۀ مردم که در بیش از صد شهر ایران صورت گرفت و بعد از وضع دوباره تحریم‌های واشنگتن بر تهران در سطح برخورد خشن قوای قضایی ایران با چهره‌ها و جریانات سیاسی، مدنی و صنفی، سرکوب و دستگیری‌های خبرنگاران و فعالان حقوق بشر یک افزایش قابل ملاحظه دیده می‌شود.

عبدالکریم لاهیجی رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر ایران که در پاریس مستقر است، با اشاره به این افزایش می‌گوید:

"وزارت اطلاعات، شبکه‌های امنیتی و قوای قضائیه ایران مطابق معمول، سیاست فرار به جلو را انتخاب کرده و می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که با افزایش سرکوب‌ها، با زندان‌ها، محکوم کردن‌ها و دستگیری‌های بیشتر می‌توانند جلو این موج (اعتراضات) را بگیرند. روزی نیست که خود شان خبر از دستگیری‌های بیشتر را ندهند."

بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۵۰ کارمند رسانه‌ها در ایران دستگیر شده و تعدادی از آن‌ها بعد از محاکمۀ غیر عادلانه به مجازات خیلی سنگین محکوم شده اند.

فیلیپ لوتر (Philip Luther) مسئول تحقیقات و وکالت دفاعی شرق میانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، سال ۲۰۱۸ میلادی در تاریخ به حیث "سال شرم برای ایران" ثبت خواهد شد.

فیلیپ لوتر (Philip Luther) مسئول تحقیقات و وکالت دفاعی شرق میانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل
فیلیپ لوتر (Philip Luther) مسئول تحقیقات و وکالت دفاعی شرق میانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل

​به گفته فیلیپ لوتر، مقامات ایران برای خفه ساختن هر نوع علایم مخالفت با رژیم اسلامی، با سرکوب حق و آزادی بیان و حق اجتماعات صلح‌آمیز پاسخ داده و تظاهر کننده‌گان را به طور کتلوی دستگیر کرده اند.

XS
SM
MD
LG