لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

استادان و شاگردان افغان‌ترک: ده تن بشمول ۷ ترک در قید پولیس بلخ اند


مقامات حکومتی در بلخ از انتقال مسئولیت مکاتب افغان‌ترک از موسسه چاغ به بنیاد معارف ترکیه خبر می دهند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که مسئولیت مکاتب ذکور و اناث افغان ترک که قبلاً توسط موسسه فرهنگی چاغ کشور ترکیه اداره می‌شد، با مداخله پولیس امروز از سوی حکومت افغانستان به بنیاد معارف دولت ترکیه انتقال شد.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

آقای فرهاد در این باره گفت:

"ولایت بلخ اولین جای نیست که مکاتب‌اش از مؤسسه چاغ به بنیاد معارف ترکیه انتقال پیدا می‌کند، بلکه سومین ولایت است که این کار در آن عملی می‌شود که مسئولیت مکاتب از مؤسسه چاغ به دولت ترکیه انتقال شد."

با این حال استادان و شاگردان مکاتب افغان‌ترک می‌گویند که پولیس بلخ شب هنگام بر این مکاتب در مزارشریف حمله نموده و بشمول ۵۰ شاگرد لیلیه مکاتب افغان ترک ۷ استاد ترکی این لیسه‌ها را با خود برده‌اند.

شکرالله صمدی یکی از استادان مکتب ذکور افغان ترک در مزارشریف به رادیو آزادی گفت که شماری از افراد بازداشت شده توسط پولیس بلخ بعد از تحقیقات رها شدند، اما ۷ تبعه ترکیه هنوز در قید پولیس به سر می‌برند.

آقای صمدی افزود:

" ساعت دو نیم صبح بود که این‌ها با نظامیان از سر دیوار‌ها وارد مکتب شدند، گاردهای ما را لت و کوب کردند و استادان ما را دستگیر کردند. در مجموع پنجاه نفر استاد و پرسونل خدماتی ما را دستگیر کردند که شماری شاگردان و استاد افغان بعد از تحقیق رها شدند و اما هنوز ۱۰ نفر به شمول ۷ استاد ترک در قید پولیس قرار دارند."

شکرالله صمدی می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان حین یورش بر مکتب دخترانه افغان ترک استادان و شاگردان که از خود مقاومت نشان داده‌اند را مورد لت و کوب قرار داده‌است.

وی گفت:

"از این‌که این‌ها از راه دیوار وارد مکتب شدند و وحشت را به میان آوردند، طبعاً استادان ما مانع این کار‌شان شدند و با زد و خورد نیروهای امنیتی مواجه شدند."

با تلاش‌های زیاد ما، پولیس بلخ و سارنوالان مؤظف تحقیق این حادثه، نخواستند در رابطه صحبت کنند.

نماینده‌های بنیاد معارف ترکیه در مزارشریف که به تازه‌گی مسئولیت این مکاتب را به دوش گرفته‌اند نیز از صحبت در مورد خودداری می‌کنند.

با این حال مقامات محلی بلخ می‌گویند که انتقال مسئولیت مکاتب افغان‌ترک از مؤسسه چاغ ترکیه به بنیاد معارف آن کشور توافق بین دولت ترکیه و ریاست معارف افغانستان بود که با استفاده از قوای نظامی در بلخ عملی شد.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG