لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

نیویارک تایمز: اردوی افغانستان بدون حمایت امریکا مقاومت کرده نمی‌تواند


  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به نقل از دیپلومات‌های غربی و مقام‌های طالبان گزارش داده که گفته اند امریکا و طالبان در مورد خروج نیروها از افغانستان به پیشرفت‌های دست یافته‌اند.

به نوشته روزنامه، در بدل خروج از افغانستان شرط امریکا برای طالبان همین است که این گروه به شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی پناه ندهد.

نیویارک تایمز در ادامه به نقل از منابع نوشته که احتمال توافق در مورد خواست‌های دو جانب، در جریان روز چهارم گفتگوهای رو در رو میان زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان در قطر به میان آمد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان

در ادامه آمده که تا هنوز جزئیات داده نشده‌است، چه تعداد از نظامیان امریکایی در چه مدت از افغانستان بیرون می‌شوند.

نیویارک تایمز به نقل از آگاهان نوشته که اکثریت شان به این باور اند، اردوی افغانستان بدون حمایت امریکا در برابر طالبان مقاومت کرده نمی‌تواند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال هم به نقل از یک مقام طالبان نوشته که این گروه برای امریکا اطمینان داده‌است، مخالف هر گروه شورشی است که برای حمله تروریستی به بیرون از افغانستان برنامه داشته باشد.

روزنامه به نقل از همین منبع نوشته که گفتگو ها در قطر در مورد آتش‌بس، آینده خروج نیروهای امریکایی و سرنوشت پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در افغانستان متمرکز بود.

وال ستریت ژورنال: نماینده های طالبان موضع نرمتری در گفتگو های قطر داشتند.

به نوشته وال ستریت ژورنال، طالبان به صورت علنی خواهان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شده‌اند. اما روزنامه تحلیل می‌کند که نماینده‌های این گروه تحت فشارهای خارجی متحدین و میانجی‌های شان، موضع نرمتری در گفتگوهای قطر داشتند زیرا حامیان طالبان استدلال می‌کنند که بدون تمویل کشورهای خارجی، افغانستان شاید بار دیگر به میدان جنگ‌های داخلی مبدل شود.

امریکا در حال حاضر چهارده هزار نظامی در افغانستان دارد
امریکا در حال حاضر چهارده هزار نظامی در افغانستان دارد

در ادامه به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان آمده که گفته است جانشینی ملا عبدالغنی برادر به عوض شیر محمد عباس ستانکزی بحیث مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر، به خاطر تقویت پروسه گفتگو ها با ایالات متحده امریکا صورت گرفته است.

امریکا در حال حاضر ۱۴ هزار نظامی در افغانستان دارد و ماه گذشته برخی رسانه‌ها گزارش دادند که رئیس جمهور ترمپ برای خروج هفت هزار سرباز این کشور از افغانستان دستور داده اما چند روز پس از آن قصر سفید در یک اعلامیه، چنین خبر ها را رد کرد.

  • نشریه ایکانومیست

نشریه ایکانومیست به انتخابات ماه سرطان تمرکز کرده و نوشته است: "افغانستان برای رأی‌دهی به چهره‌های تکراری آماده می‌شود."

به نوشته نشریه، دشوار است گفته شود که حکومت افغانستان به خوبی کار می‌کند زیرا در سال ۲۰۱۲، عاید ۳۸ درصد مردم روز یک دالر بود و از سال ۲۰۱۷ عاید ۵۵ درصد از افغان ها روزانه یک دالر شده‌است.

ایکانومیست: افغانستان برای رای دهی به چهره های تکراری آماده می شود.

ایکانومیست به صورت فشرده، نامزدان ریاست جمهوری را با تکت‌های انتخاباتی شان معرفی کرده و نوشته است، رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان شاید از جمله پیشتاز ترین نامزدان باشند.

در ادامه آمده که مقام‌های امریکایی به این باور اند، انتخابات با اعتبار و مناسب در افغانستان، در مرکز برنامه‌های امریکا قرار دارد زیرا به نوشته نشریه ایکانومیست، حکومت قدرتمند و توانا در افغانستان می‌تواند موضع گفتگو ها با شورشیان را مشخص سازد تا در نتیجه به جنگ و بحران ۱۸ ساله در این کشور نقطه پایان گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG