لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

هاشمی: نتایج انتخابات بقیه ولایات بعد از فیصله کمیسیون شکایات اعلام می‌شود


سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۱۲ ولایت کشور حالا مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که برای اعلام نتایج نهایی ولایات باقی مانده منتظر سپردن نتایج بررسی اعتراضات از کمیسیون شکایات انتخاباتی به این کمیسیون می‌باشند.

سید حفیظ الله هاشمی یکی از کمیشنران این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت، هر زمانی‌که کمیسیون شکایات انتخاباتی نتایج بررسی‌های‌شان را به آنان بسپارد به زودی در اعلام آن اقدام می‌کنند.

وی افزود:

"کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق قانون یک ماه کاری وقت دارد که به اعتراضات رسیدگی کند و آنرا با ما شریک بسازد بعضی ولایت‌ها به استثنای کابل و بغلان که در آخرها اعلام شده، دیگر ولایات موعد قانونی‌اش گذشته نتایج ۱۲ ولایت که به ما قبلاً رسیده اعلام شده اما دیگر ولایات نرسیده‌است."

آقای هاشمی افزود که لست نتایج ابتدایی انتخابات پس از اعلام به کمیسیون شکایات سپرده شده بود تا در مدت تعیین شده و مطابق قانون اعتراضات در مورد آنرا بررسی کرده و دوباره به کمیسیون تسلیم می‌داد.

کمیسیون مستقل انتخابات تا حال نتایج نهایی انتخابات ۱۲ ولایت بشمول ولایت‌های بامیان، لغمان، نیمروز، دایکندی، ارزگان، زابل، جوزجان، پروان، سمنگان، پنجشیر، سرپل و کاپیسا را در جریان هفته گذشته اعلام کرد.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی ولایات را نیز با تأخیر اعلام کرده بود که این کار کمیسیون مورد انتقاد حکومت، نهاد‌های ناظر انتخاباتی، نمایندگان مردم در شورای ملی و حتی کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار گرفت.

در آن زمان کمیسیون مستقل انتخابات یکی از دلایل به تأخیر اعلام کردن نتایج ابتدایی انتخابات ولایات را دقت بیشتر و شفافیت در شمارش آرا عنوان کرده بود.

در این حال مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند آنان بررسی‌های‌شان را مطابق زمان انجام داده‌اند و بررسی‌های هشت ولایت در حال نهایی شدن است.

علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون در این مورد گفت:

"نتایج ابتدایی ولایت‌ها به صورت تدریجی اعلام شد، بعضی زود تر و بعضی دیرتر، ولایت‌هایی‌که زودتر اعلام شد ما نتایج آنرا در دو مرحله نهایی ساختیم و به کمیسیون ارسال کردیم و ولایاتی که با تأخیر رسیده بود بررسی‌های شکایات ‌شان ادامه دارد که امروز نتایج هشت ولایت نهایی شده و در حال ارسال به کمیسیون مستقل انتخابات است."

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید عدم همآهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی از مشکلات عمده است که همواره سبب تأخیر در پروسه و اعلام نتایج می‌گردد.

وی سفارش می‌کند که برای رسیدگی درست و تأمین شفافیت لازم در پروسه، کمیسیون‌ها باید با هم در همآهنگی کامل کار کرده از مواردی که سبب بوجود آمدن مشکلات می‌گردد، جلوگیری نمایند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG