لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

منابع: در روز ششم نشست دوحه روی پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان توافق صورت گرفت


آرشیف، آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (چپ) و عباس ستانکزی عضو هیئت مذاکره کننده دفتر سیاسی طالبان در دوحه
آرشیف، آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (چپ) و عباس ستانکزی عضو هیئت مذاکره کننده دفتر سیاسی طالبان در دوحه

منابع طالبان به رویترز گفتند مذاکرات میان مذاکره کنندگان طالبان و مقام‌های امریکایی در قطر امروز شنبه نهایی شده‌است.

به گفته این مقام‎ها، مذاکره کنندگان به مسوده موافقتنامه برای پایان جنگ ۱۷ ساله افغان‌ها که شامل چندین مسئله می‌شوند، موافقه کردند.

جزئیاتی که از سوی منابع طالبان به خبرگزاری رویتر گفته شده این مسوده شامل امتیازاتی از هر دو جانب می‌باشد.

در مسوده گفته شده‌است که نیروهای خارجی در ظرف ۱۸ ماه افغانستان را ترک می‌کنند.

مذاکرات در قطر که برای دو روز در نظر گرفته شده بود، امروز وارد ششمین روز خود شد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

به گفته خبرگزاری رویترز زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح به کابل می‌رود تا به رئیس جمهور اشرف غنی روی پیشرفت مذاکرات با طالبان در قطر، معلومات ارائه کند.

تاکنون مشخص نیست که آیا در این مورد اعلامیه مشترک به نشر می‌رسد یا نه؟

پیش از این نمایندگان طالبان روز جمعه مذاکرات را در نتیجه اختلافات با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، برای مدت کوتاه ترک کردند، اما این گفتگوها که برای دو روز در نظر گرفته شده بود، امروز شنبه هم ادامه یافت

بیرق طالبان
بیرق طالبان

یکی از تقاضای عمده امریکا از طالبان تضمین در مورد این‌که افغانستان بار دیگر به پایگاه تروریست‌ها علیه ایالات متحده و متحدین آن مبدل نمی‌شود، بدست آورد.

یک مقام ارشد طالبان به رویترز گفت، طالبان به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که آن‌ها با هر گونه کوشش‌ها از سوی گروه‌های افراطی مخالف هستند تا از افغانستان برای حملات تروریستی بر ضد امریکا و متحدین آن استفاده کنند.

از سوی هم دو مقام ارشد طالبان در افغانستان که از این مذاکرات آگاه اند گفتند، بعد از تعیین ملا عبدالغنی برادر به حیث رئیس دفتر سیاس طالبان در قطر، تحرک برای مذاکرات تشدید یافته است.

سفارت امریکا برای تبصره در باره نتایج مذاکرات و بازدید آقای خلیل‌زاد از افغانستان، به طور فوری مساعد نبوده‌است.

XS
SM
MD
LG