لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

خلیل‌زاد با مقامات افغان در مورد پیشرفت‌ها در پروسه صلح صحبت می‌کند


آرشیف/ زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان
آرشیف/ زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان

انتظار می‌رود که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان امروز با مقامات افغان در مورد پیشرفت‌های صورت گرفته در پروسه صلح این کشور، صحبت کند.

زلمی خلیل‌زاد بعد از ختم مذاکرات چند روزه با نماینده‌گان طالبان در قطر از طریق شبکه اجتماعی تویتر نوشت که پیشرفت‌های خیلی مهم صورت گرفته است و بر اساس این تلاش‌ها گفتگوها را در کابل ادامه خواهد داد.

از جانب دیگر طالبان به آژانس خبری رویترز گفته اند که با هیئت امریکایی روی یک مسوده صلح در قطر توافق کرده اند و براساس آن نیروهای خارجی در جریان هژده ماه از افغانستان خارج خواهند شد.

طالبان قبلاً گفته بودند، چون نیروهای خارجی در افغانستان مستقر اند آنها با حکومت افغانستان مذاکره نخواهند کرد، ولی اینک به نظر می رسد که هیئت امریکایی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان به آن‌ها اطمینان داده است.

اما به عقیدۀ ملا عبدالسلام ضعیف یک مقام ارشد سابق طالبان، ممکن است طالبان برای گفتگو با حکومت افغانستان حاضر نشوند.

ملا عبدالسلام می گوید:

ملا عبدالسلام ضعیف یک مقام ارشد سابق طالبان
ملا عبدالسلام ضعیف یک مقام ارشد سابق طالبان

"در مجموع برای صلح یک پیشرفت است و این که طالبان و امریکا تقریباً به یک نتیجه نزدیک می شوند، به مرحله که توافق یا دیالوگ افغانی است و این که تفاهم با افغان‌ها در بین افغان ها می تواند صورت بگیرد، اما من تردید دارم که طالبان با حکومت و نظام فعلی افغانستان به این نام بنشینند که آنها حکومت و طالبان یک گروه سیاسی اند."

روز دوشنبه گذشته مذاکرات بین زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر آغاز شد.

انتظار می‌رفت که این گفتگو ها برای دو روز صورت بگیرد، اما شش روز دوام کرد.

زلمی خلیل‌زاد از طریق شبکه اجتماعی تویتر نوشته است، تا زمانیکه در مورد همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ چیز توافق نشده است.

به گفته زلمی خلیل‌زاد، روی همه مسایل باید در مذاکرات بین الافغانی توافق صورت گرفته و یک آتش بس گسترده نافذ شود.

زلمی خلیل‌زاد در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی به حیث نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد و تا اکنون پنج دور مذاکرات را با طالبان انجام داده است.

زلمی خلیل‌زاد در مورد دور اخیر مذاکرات گفته است که هیچ وقت در مذاکرات، به این پیمانه پیشرفت نشده بود.

XS
SM
MD
LG