لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

دِ نیشنل: طالبان گفته اند که در گفتگوها با امریکا پیشرفت به میان آمده است


دفتر نماینده‌گان طالبان در قطر
دفتر نماینده‌گان طالبان در قطر

گفتگو های شش روزه زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان در قطر عناوین اکثریت مقاله های چاپ شده روزنامه و نشریه‌های جهان را تشکیل می‌دهند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در این مورد یک مقاله را تحت این عنوان "گفتگو های صلح ایالات متحده و طالبان افغان با پیشرفت به یک مسوده توافق در باره صلح، پایان یافت" به نشر رسانده است.

روزنامه نیویارک تایمز بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز می‌نویسد، مذاکره کننده‌گان طالبان و نماینده‌گان امریکا روز شنبه در دوحه پایتخت قطر به هدف پایان جنگ هفده ساله افغانستان مسودۀ یک موافقتنامه شامل چندین فقره را نهایی ساختند.

در مقاله که از سوی روزنامه نیویارک تایمز به نشر رسیده آمده که برای هردو جانب برخی امتیازات به شمول خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ظرف ۱۸ ماه، در نظر گرفته شده است.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، زلمی خلیل زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان راهی کابل شده تا جزئیات گفتگو های شش روزه خود با نماینده‌گان طالبان را با رئیس جمهور اشرف غنی شریک سازد.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل در این مورد چیزی نگفته است.

  • نیشنل

روزنامه نیشنل در یک مقاله می نویسد طالبان گفته اند که در گفتگو ها با امریکا پیشرفت به میان آمده است.

روزنامه در یک مقاله نوشته که طالبان افغان و امریکا روز شنبه به هدف پایان جنگ هفده ساله افغانستان به تکمیل یک مسوده نزدیک شده اند.

روزنامه دِ نیشنل، از قول یک منبع طالبان می نویسد، طالبان در بدل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ظرف ۱۸ ماه، به امریکایی های اطمینان دادند که خاک افغانستان دیگر از سوی جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش و شبکه القاعده برای حملات بر امریکا و متحدین آن استفاده نمی شود.

گفتگو ها میان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا و نماینده‌گان طالبان روز شنبه برای ششمین روز در دوحه دوام داشت.

روزنامه دِ نیشنل در ادامه می نویسد، تعیین ملا عبدالغنی برادر به حیث رئیس دفتر سیاسی طالبان در گفتگو ها میان نماینده های طالبان و امریکا در دوحه، تحرک تازه به میان آورده است.

ملا عبدالغنی برادر در ماه اکتوبر سال گذشته از زندانی در پاکستان رها شد و در این اواخر از سوی گروه طالبان معاون ملا هیبت الله رهبر گروه و رئیس دفتر سیاسی آنها در قطر تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG