لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

وزارت ترانسپورت: برای تجارت و ترانزیت راه افغانستان در حال بهتر شدن است


ارشیف
ارشیف

وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گوید که برای تجارت و ترانزیت کشورهای همسایه راه افغانستان روزبه‌روز در حال بهتر شدن است.

وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گوید که قبل از این افغانستان با یک یا دو کشور روابط تجارتی و ترانزیتی داشت اما حالا این رابطه برعلاوه ایران وپاکستان با ترکمنستان، تاجکستان، ازبکستان، قرغزستان، آذربایجان، و دیگر کشورهای همسایه شمالی گسترش یافته و انتقال اموال صادراتی و وارداتی از این مسیر آغاز شده است.

حکمت الله قوانج سخنگوی این وزارت به روزیکشنبه دراین مورد به رادیو آزادی گفت:

حکمت الله قوانج سخنگوی وزارت ترانسپورت
حکمت الله قوانج سخنگوی وزارت ترانسپورت

"از روزیکه کوریدورهای زمینی باز شده است از آن استفاده درست صورت می‌گیرد، زمانیکه تجار ما بخواهد اموال شان را از ایران به تا جکستان انتقال بدهند از بندر تورغندی و اسلام قلعه به افغانستان داخل شده و از راه شیرخان بندر به تاجکستان می‌رود، راه باز شده و افغانستان حیثیت اتصال را پیدا کرده است."

آقای قوانج این را نیز گفت که چند قبل از طریق بندر چاه‌بهار گندم هند به افغانستان انتقال گردید و در نظر است که در یک مدت کوتاه انتقال اموال تجارتی نیز آغاز شود.

به گفته آقای قوانج انتقال اموال ازکشورهای همسایه شمالی، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی از طریق راه لاجورد به افغانستان و کشورهای آسیایی جنوبی یکی از دستآوردهای دیگر حکومت افغانستان در بخش ترانزیت می‌باشد.

وی این‌را نیز گفت که چند قبل اموال ایران و افغانستان ذریعه سیستم تیر افغانستان از راه لاجورد به کشورهای اروپایی انتقال یافت و در نظر است که، مرحله دوم انتقال اموال نیز در روزهای نزدیک صورت گیرد.

مقامات وزارت ترانسپورت می‌گویند که با بهتر شدن سیستم ترانزیت افغانستان در عواید نیز افزایش رونما شده‌است.

تلاش کردیم در مورد ترانزیت زمینی و عواید نظر وزارت مالیه را بدست بیاوریم اما این معلومات به ما داده نشد.

سعیدالرحمن عمران کارشناس اقتصادی افغان اقدامات صورت گرفته در بخش ترانزیت با کشورهای همسایه را کافی ندانسته و تاکید میکند که حکومت برای تجار باید سهولت های بیشتر را فراهم سازد.

او افزود:

"یک مشکل جمع آوری عواید به گونه غیرقانونی است، دیگر این که برای تجار در بنادر به بهانه های مختلف مشکل ایجاد میگردد، سهولت های را که حکومت فراهم میکند برای آنها داده نمی‌شود، مغلق بودن قوانین مشکل دیگر است، اگر حکومت در کُل به مشکل تجار توجه کند این یک خبر خوب است."

آقای عمران میگوید که افغانستان برای ترانزیت و تجارت کشورهای آسیایی میانه و جنوبی یک راه خوب است و حکومت افغانستان برای رشد اقتصاد باید به این راه توجه بیشتر داشته باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز تاکید کرده بود که افغانستان را به چهارراهی تجارت و ترانزیت میان کشورهای آسیایی جنوبی و آسیای میانه مبُدل میسازد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG