لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

رئیس جمهور ونزوئلا ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا را رد کرد


نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا
نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ضرب‌الاجل تعیین شده هشت روزۀ اتحادیه اروپا برای طرح پلان یک انتخابات جدید را رد کرده است.

سی ان ان ترکیه از قول مادورو گزارش داده که گفته است:

"هیچ‌کس نمی‌تواند به ما ضرب‌الاجل تعیین کند."

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حمایت‌اش را از مادورو بعد از آن اعلان کرد که خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا به روز چهارشنبه خود را به حیث رئیس دولت موقت کشورش اعلان کرد.

فرانسه، جرمنی، بریتانیا و اسپانیا به روز شنبه به مادورو هشت روز فرصت دادند، تاریخ را برای انتخابات آزاد و عادلانه اعلان کند در غیر صورت گوایدو را به رسمیت می‌شناسند.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه گفت، اگر در روزهای آینده اقداماتی به سمت راه اندازی انتخابات جدید در ونزوئلا اتخاذ نشود، اتحادیه اروپا به طور دست جمعی گوایدو را به رسمیت خواهد شناخت.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا

گوایدو ۳۵ ساله که رئیس مجلس نماینده‌گان ونزوئلا است و به روز چهارشنبه خودش را رئیس دولت انتقالی اعلان کرد، به روز شنبه از اقدام اتحادیه اروپا قدردانی نموده و خطاب به جمع از معترضین ضد حکومتی در کاراکاس گفت:

"اولین کاری که امروز می‌خواهم انجام دهم قدردانی از اقدام اتحادیه اروپا و جامعه اروپایی است که در حمایت از ونزوئلا قدم استوار برداشته است. اقدام راسخ در حمایت از تلاش‌های دموکراتیک در کشور ما."

امریکا قبلاً گوایدو را به حیث رئیس دولت موقت به رسمیت شناخته است و مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا به روز شنبه از کشورهای دیگر خواست در جلسه اضطراری شورای امنیت چنین کنند.

به دنبال امریکا، کانادا اکثر کشورهای امریکای لاتین و اروپایی، اسرائیل نیز دیروز رهبری جدید ونزوئلا را به رسمیت شناخت.

جورج اریزا وزیر خارجه ونزوئلا ضرب‌الاجل تعیین شده اتحادیه اروپا را قبلاً در جلسه اضطراری شورای امنیت ملل‌متحد، رد کرده گفت:

"ونزوئلا به کسی اجازه نمی‌دهد تصمیم یا دستوری را بر ما تعمیل کند."

جورج اریزا وزیر خارجه ونزوئلا
جورج اریزا وزیر خارجه ونزوئلا

​او گفت، کاراکاس دوستان عالی دارد و برای دفاع از خود می‌تواند از آن‌ها کمک بخواهد.

از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده اند که گویا روسیه قراردادی‌های امنیتی خصوصی‌اش را به هدف کمک به رئیس جمهور مادورو جهت تقویت امنیت این کشور در برابر افزایش تهدید تظاهرات فرستاده است، ولی کرملین دیروز این گزارش‌ها را رد کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور پوتین دیروز در صحبت با یک برنامه خبری روسیه گفت:

"این گزارش رویترز که از قول سه منبع نامعلوم منتشر شده واقعیت ندارد."

XS
SM
MD
LG