لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

رئیس جمهور غنی: افغان‌ها صلح می‌خواهند، اما با تدبیر می‌خواهند


آرشیف/ رئیس جمهور غنی و طالبان مسلح
آرشیف/ رئیس جمهور غنی و طالبان مسلح

رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر بالای طالبان مسلح صدا کرد که به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان حاضر شوند.

محمد اشرف غنی می‌گوید که تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان یک بخشی از برنامه صلح است که مالکیت آن بدست افغان‌ها می‌باشد.

آقای غنی به روز دوشنبه «۰۸ دلو ۱۳۹۷» که برای ملت سخنرانی می‌کرد گفت، افغانان صلح می‌خواهند، اما با تدبیر می‌خواهند به‌خاطریکه به‌گفته آقای غنی آن‌ها نمی‌خواهند تخطی‌های گذشته در افغانستان تکرار شود.

آقای غنی با اشاره به دوران حکومت داوود خان و داکتر نجیب‌الله گفت که می‌دانید که با داکتر نجیب چه شد؟ سازمان ملل‌متحد برایش تضمین صلح را داد، اما بعداً همه به یک فاجعه مبُدل گردید.

رئیس جمهور غنی با تأکید گفت که صلح یک نیاز است، اما ادامه جنگ جلو ساخت یک افغانستان قوی را می‌گیرد.

او افزود:

"ادامه خشونت و جنگ از سوی طالبان جلو یک حکومت قوی را می‌گیرد و این خواست دشمنان خارجی افغانستان هم است، من بالای طالبان صدا می‌کنم که از پلان‌های شوم بیگانه‌ها بیرون شوید، اراده افغانی‌تان را تمثیل کنید، به خواست افغان‌ها لبیک بگویید و مذاکرات جدی با حکومت را آغاز کنید."

وی گفت که این باید فراموش نشود که قربانیان جنگ افغان‌ها استند و اختیار صلح هم باید به‌دست آن‌ها باشد.

آقای غنی گفت که موجودیت نیروهای خارجی در افغانستان به اساس فیصله بین‌المللی و دو جانبه است و هیچ افغان نمی‌خواهد که خارجی‌ها برای مدت زیاد در این کشور باقی بمانند.

هیچ افغان نمی‌خواهد که خارجی‌ها برای مدت زیاد در این کشور باقی بمانند.

وی گفت حکومت افغانستان تلاش دارد تا به اساس یک پلان منظم حضور نیرو های خارجی را به صفر کاهش دهد.

این در حالیست که گفتگوهای شش روزۀ نماینده‌گان امریکا و طالبان به روز شنبه در قطر به پایان رسید.

هرچند در شماری از گزارش‌ها گفته شده است که در نشست قطر روی بیرون شدن نیروهای خارجی، ایجاد حکومت موقت در افغانستان و شماری از مسایل دیگر توافق شده است، اما نه امریکا و نه هم طالبان به گونه رسمی در این مورد چیزی گفته اند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از گفتگو با نماینده‌گان طالبان در قطر در ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور که شام روز گذشته انجام شد گفت که با طالبان در مورد ساختار نظام آینده هیچ‌گونه بحث و گفتگو نکرده اند.

در یک اعلامیۀ منتشر شده از سوی ارگ ریاست جمهوری آمده است که آقای خلیل‌زاد جزئیات گفتگوهایش با نماینده‌گان طالبان در دوحه را با رئیس جمهور غنی شریک ساخته و گفت که بحث روی حکومت موقت از صلاحیت‌هایش نبوده و وی تنها زمینه را برای گفتگوهای بین‌الافغانی فراهم می‌سازد.

خلیل‌زاد گفته است که با طالبان روی آتش‌بس بحث کرده، اما تا حال در مورد آن کدام پیشرفت صورت نگرفته است.

در اعلامیه ارگ آمده است که در این ملاقات زلمی خلیل‌زاد گفته است که طالبان خواست بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را مطرح کرده اند، اما تا حال امریکایی‌ها در این مورد با آن‌ها به کدام فیصله نرسیده است.

اما این در حالیست که روز گذشته مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا در تویتر خود در یک پیام نوشته بود که امریکا از صلح افغانستان حمایت می‌کند و برای بیرون ساختن نیروهایش از این کشور جدی است.

خلیل‌زاد گفته است که هرگاه هر فیصله که در خصوص نیروهای خارجی صورت می‌گیرد این مسئله در یک وقت معین با هماهنگی حکومت افغانستان صورت گرفته و تحت بحث گرفته می‌شود.

زلمی خلیل‌زاد در این مورد که آیا طالبان در مورد مذاکرات بین‌الافغانی تصمیم می‌گیرند یا نه؟ گفت که برای تعقیب موضوعات باقیمانده یکبار دیگر با طالبان ملاقات می‌کند.

آرشیف/ زلمی خلیل‌زاد و نمایندۀ طالبان

انتظار می‌رود که نماینده‌گان امریکا و طالبان مسلح به تاریخ ۲۵ فبروری یکبار دیگر باهم ملاقات کنند.

هرچند زلمی خلیل‌زاد گفته است که این گفتگوها تلاش برای فراهم ساختن زمینه گفتگوهای بین‌الافغانی می‌باشد، اما شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که هنوز هم وقت است که گفتگوها بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز گردد.

حکمت‌الله اعظمی سرپرست انستتیوت صلح و جنگ افغانستان روز دوشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم تا هنوز وقت است، گفتگوهای خلیل‌زاد و طالبان باید به مرحله پخته‌گی خود برسد و بعد از آن گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود، من فکر می‌کنم که مرحله دوم گفتگوها که آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی است این مرحله بسیار مشکل خواهد بود، به‌خاطریکه در این مرحله گفتگوها روی نظام سیاسی، قانون اساسی و یک تعداد موضوعات دیگر بحث می‌گردد، پس این مرحلۀ گفتگوها بسیار سخت خواهد بود و بدبختانه که بسیار امکان این خواهد بود که این مذاکرات آن زمان به خرابی بگراید."

حکمت‌الله اعظمی سرپرست انستتیوت صلح و جنگ افغانستان

​حکومت افغانستان می‌گوید که تلاش امریکا بر این است تا زمینۀ گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم سازد.

شورای عالی صلح، ولسی جرگه و شماری از مردم نشست اخیر به میزبانی قطر را در مورد صلح افغانستان ستایش کرده و تأکید کرده اند که طالبان باید به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان حاضر شده و زمینۀ از میان برداشتن دامنه جنگ از کشور فراهم گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG