لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

مردم در بلخ خواهان از سرگیری فعالیت قونسلگری پاکستان شدند


ولایت بلخ در نقشه افغانستان
ولایت بلخ در نقشه افغانستان

شماری از باشنده‌گان بلخ می‌خواهند که قونسلگری پاکستان فعالیت‌اش را دوباره در این ولایت آغاز کند.

شماری از کسانی که برای اخذ ویزه پاکستان در برابر قونسلگری این کشور در مزار شریف آمده‌اند، می‌خواهند تا این نهاد دیپلوماتیک پاکستان فعالیت‌اش را در بلخ دوباره آغاز کند.

اکثر از این مراجعین کسانی هستند که برای تداوی امراض‌شان قصد سفر به پاکستان دارند و می‌خواهند تا از قونسلگری آن کشور در بلخ ویزه اخذ کنند.

باشنده‌گان بلخ و سایر ولایات شمالی که برای اخذ ویزه در برابر قونسلگری پاکستان در مزار شریف آمده اند، می‌گویند به دلیل عدم تداوی درست در داخل کشور آنان مجبور اند به پاکستان بروند و از سه روز به این‌سو قونسلگری آن کشور در بلخ مسدود شده‌است.

دو تن از آن‌ها در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من حسین است، من با اعضای فامیل خود آمده‌ام تا ویزه پاکستان بگیرم، اما متأسفانه دو روز می‌شود که این‌جا هیچ کسی نیست و قونسلگری بسته شده‌است، باید هرچه زودتر این مشکل حل شود، تا مردم با چالش مواجه نباشد."

"من نجیب‌الله استم، تکلیف گرده دارم، به‌خاطر این که ویزه پاکستان بگیرم این‌جا استم، اما قونسلگری بسته است، هیچ نمی‌دانم چرا این طور شده‌است."

با این حال مسئولان قونسلگری پاکستان در مزار شریف می‌گویند که این نهاد دیپلوماتیک نسبت به تهدیدات امنیتی مسدود شده‌است.

سرفراز احمد جنرال قونسل پاکستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که سه روز قبل یک خانم به بهانه اخذ ویزه تلاش کرد با یک بمب دستی همراه‌اش وارد ساختمان قونسلگری شود که بعداً از سوی پولیس بازداشت شد.

وی گفت، این قونسلگری تا رفع کلی تهدیدات امنیتی مسدود خواهد بود و هر زمان از سوی مقامات افغان امنیت قونسلگری پاکستان در بلخ تضمین شد، آن‌ها فعالیت‌شان را دوباره آغاز می‌کنند.

با این حال منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ می‌گوید که مقامات حکومت محلی تلاش دارند که از مجرای دیپلوماتیک این مشکل را حل کنند و سعی می‌کنند تا قونسلگری پاکستان در بلخ فعالیت‌اش را دوباره آغاز کند.

آرشیف، منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

آقای فرهاد در این باره گفت:

"ما کوشش داریم که این مشکل از مجرای دیپلوماتیک ریاست خارجه ما حل شود، ما در گفتگو با دیپلومات‌های پاکستانی هستیم تا این قونسلگری فعالیت‌اش را دوباره شروع کند."

باید یادآور شد، بلخ ولایت مرکزی شمال افغانستان است که علاوه بر قونسلگری پاکستان بیش از ده نهاد دیپلوماتیک دیگر در این‌جا فعالیت دارند و از آغاز حکومت وحدت ملی تا کنون قونسلگری‌های هند و جرمنی در بلخ شاهد حملات تروریستی بوده‌اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG