لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

شکایت معلولین و معیوبین فاریاب از عدم پرداخت حقوق‌شان


شماری از معلولین و معیوبین در ولایت فاریاب می‌گویند، از سه سال بدین‌سو حقوق ماهوار‌شان را دریافت کرده نمی‌توانند.

حاجی بسم الله و جلال خان دو تن از آنان ادعا دارند که بخاطر دریافت حقوق‌شان چندین بار از ولسوالی غورماچ به شهر میمنه آمده به ریاست شهدا و معلولین فاریاب مراجعه نموده‌اند اما از طرف مسئولین محلی برای‌شان پاسخی داده نشده‌است.

آنان در این مورد چنین می‌گویند:

" در راه خدمت به وطن یکی از اعضای بدن خود را از دست دادیم، حالا مجبور هستم از دولت تقاضای کنم تا با من یک سلسله کمک کند. حقوق ما از سال‌های ۹۴ـ ۹۵ـ ۹۶ و ۹۷ مانده، همان ۵۰۰۰ افغانی را هم حالا نمی‌دهد، نمی‌دانیم که چرا نمی‌دهد. مجبور هستم اولادهای ۱۳ و ۱۴ ساله خود را برای مزدورکاری به ایران روان کنم."

"در سال ۹۴ سی هزار افغانی گرفتم، ۹۵ـ۹۶و۹۷ من مانده هر بار مراجعه می‌کنم پارچه ما را می‌گیرند و می‌گویند چند روز بعد بیا، ما هم در هوتل‌ها منتظر می‌مانیم. ما هر بار که می‌آیم ۱۵روز ما را منتظر می‌کنند، هفت الی هشت هزار افغانی مصر می‌کنیم که سر ما تاوان می‌شود."

نظر به ماده دوم قانون حقوق و امتیازات معلولین، معلول به کسانی اطلاق می‌گردد که بنابر ضایعه جسمی، ذهنی و روانی و یا توام با تشخیص کمیسیون صحی سلامت و کارآیی خود را طوری از دست بدهد که موجب کاهش توانمندی او در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی گردد.

طبق گفته مسئولین ریاست شهدا و معلولین ولایت فاریاب، در این ولایت ۱۸۰۱۸ تن از بازماندگان شهدا ومعلولین ثبت و بررسی شده‌اند و حقوق ماهوار هر فرد معلول و یا بازمانده شهدا مبلغ ۵۰۰۰ افغانی می‌باشد از این‌که چرا شماری از معلولین از آن حقوق‌شان مستفید و شمار دیگر از آن مستفید شده نمی‌تواند مسئولین ریاست شهدا و معلولین فاریاب در این مورد گفت که واسطه و خویش خوری و یا زورمندی در این ریاست موجود نبوده و امتیاز‌شان از طرف وزارت برای‌شان کم داده می‌شود.

حاجی محمد حسن، آمر اداره ملی حمایت از افراد معلول و بازمانده شهدا در فاریاب در این مورد چنین گفت:

"ما کدام زورمند نداریم واسطه و واسطه بازی را هم قبول نداریم و نمی‌کنیم، هر کس برای ما راجع می‌کند و ما هم به نوبت کار شانرا اجرا می‌کنیم، تخصیص حقوق کم داریم برابر نمی‌رسد، این مشکلات از مرکز است."

در همین حال شماری از فعالین مدنی فاریاب می‌گویند، افغانستان از جمله کشورهای است که بیشترین معلولین دوران جنگ را دارد و فاریاب یکی ولایت‌های می‌باشد که بیشترین معلول و بازمانده شهدا را دارد.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG