لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

ناتو: روند تلاش‌های صلح با طالبان برای ما امیدوار کننده می‌باشد


سرمنشی ناتو و سرپرست وزارت دفاع امریکا
سرمنشی ناتو و سرپرست وزارت دفاع امریکا

سرمنشی ناتو و سرپرست وزارت دفاع امریکا اظهار میدارند که روند تلاش‌های صلح با طالبان در افغانستان برای آنها امیدوار کننده می باشد.

سرپرست وزارت دفاع امریکا پاتریک شانه هان اظهار داشت در مورد مذاکرات با طالبان به او معلومات داده شده و این مذاکرات به گفته او تشویق کننده می باشد، اما او افزود به وزارت دفاع تا حال کدام دستوری نرسیده است که برای خروج کامل از افغانستان آماده گی بگیرند.

سرمنشی پیمان ناتو ینس ستولتنبرگ قبل از صحبت با سرپرست وزارت دفاع امریکا در پنتاگون اظهار داشت بحث روی خروج قوای ناتو از افغانستان پیش از وقت است.

او نیز گفت که نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیل‌زاد به او هم در مورد مذاکراتش با طالبان معلومات داده‌است.

او اظهار داشت ناتو به‌خاطری در افغانستان است که شرایط را برای حل صلح آمیز بحران این کشور فراهم سازد.

به گفته او ناتو بیشتر از مدتی که لازم است در افغانستان نخواهد ماند، اما ناتو زمانی افغانستان را ترک می‌کند که اطمینان حاصل شود وضیعت در این‌کشور متشج نمی‌شود و افغانستان دیگر به پناه گاهی برای تروریستان بین المللی تبدیل نمی‌گردد.

قبل از این نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان خلیل‌زاد گفته بود که ملاقات وی با طالبان در دوحه مرکز قطر این بار بهتر بود و در مسایل مهم در رابطه با ترتیب چارچوب یک توافقتنامه، موافقت حاصل شد.

اما به گفته او کار زیاد در پیش است.

خلیل‌زاد به خبرنگاران در کابل گفت چنین سخنان اشتباه شنیده می شود که گویا افغان‌ها در این مذاکرات سهم ندارند.

به گفته او صدای افغان‌ها در آنجا است و او خودش در مشوره با حکومت افغانستان و جامعه جهانی کار می‌کند.

رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در خطاب به مردم افغانستان گفت آن‌ها صلح می‌خواهند و صلح عاجل می‌خواهند ولی این صلح باید با تدبیر بدست آید تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

او در این سخنان خود به پایان حکومت داکتر نجیب و تغییر مسیر تلاش‌های صلح بین المللی در آنوقت اشاره می‌کرد.

او افزود:

"نباید فراموش کنیم که قربانیان جنگ افغان‌ها اند. بناً ابتکار صلح نیز باید بدست افغان‌ها باشد."

یک مقام سابق طالبان و عضو فعلی شورای عالی صلح افغانستان عبدالحکیم مجاهد به خبرگزاری اسوشیتدپرس اظهار داشت به نظر وی مذاکرات قطر یک تفاهم خوب را بین دو طرف ایجاد کرد اما به گفته او مذاکرات بیشتر نیاز است و انتظار نباید داشت که مشکل افغانستان در ظرف یک روز، یک هفته و یا یک ماه حل شود.

کارشناس امور سیاسی وحید مژده که با طالبان هم نزدیک می‌باشد به این خبرگزاری گفته است خلیل‌زاد با طالبان هم در مورد بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان و هم در مورد آتش بس به توافق رسیده اند ولی در حال حاضر هیچ یک از آنها حاضر به بیان آن نیستند.

به گفته آقای مژده مذاکرات صلح بدون رسیدن به یک توافق آتش بس ممکن نیست.

XS
SM
MD
LG