لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

زلمی خلیل‌زاد: اجماع ملی در افغانستان در مورد قربانی برای صلح وجود ندارد


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که راه رسیدن به صلح درین کشور با پیچیدگی‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه است.

زلمی خلیل‌زاد اما گفت که در بحث‌های که با طالبان داشته است به خصوص در بحث های اخیر روی بعضی ازین پیچیدگی‌ها پیشرفت‌های صورت گرفته است.

آقای خلیل‌زاد به روز سه‌شنبه در مصاحبه با تلویزیون خصوصی یک در کابل روی گفتگو های بین‌الافغانی تاکید کرد و در عین حال گفت، به این باور است که اجماع ملی در افغانستان در مورد قربانی برای صلح وجود ندارد.

وی گفت:

"حتی بعضی ها می‌گویند که حاضر استند که سرخود را قربانی بدهند برای صلح اما یک اجماع برای اینکه چه قربانی داده شود درین طرف یعنی طرف ضد طالب، (افغانستان آزاد ) وجود ندارد به فکر من صحبت‌های که داشتیم، بعضی‌ها یک راه را ترجیح می‌دهند و بعضی‌ها یک راه دیگر را ترجیح می‌دهند."

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در بخشی ازین مصاحبه گفت که یکی از مهمترین نکات اختلافی در بحث‌های صلح این است که طالبان حاضر نیستند با حکومت افغانستان گفتگو کنند. زیرا به گفته زلمی خلیل‌زاد، طالبان به این نظر اند که این حکومت، حکومت مشروع نیست.

آقای خلیل‌زاد گفت، طالبان هم‌چنان فکر می‌کنند که اگر حالا با حکومت فعلی افغانستان وارد گفتگو شوند، به این معنی است که به یک کاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که عبارت از رئیس جمهور فعلی است امتیاز زیاد می‌دهند.

خواستیم تا نظر یا واکنش ریاست جمهوری افغانستان را در ارتباط به این اظهارات زلمی خلیل‌زاد نیز در گزارش جا بدهیم اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نخواست درین باره صحبت کند.

از سوی دیگر عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در زمینه دستیابی به صلح شاید تفاوت دیدگاه‌ها باشد اما به گفته وی در کل اجماع ملی برای صلح وجود دارد.

وی افزود:

"شاید در شیوه صلح خواهی تفاوت نظرها باشد، یک حزب یا یک جناح یا یک شخصیت به یک شیوه می‌خواهد وارد دهلیز صلح شویم و شاید یک شخصیت دیگر به شیوه دیگر می‌خواهد که به صلح برسیم. شاید تفاوت دیدگاه در شیوه‌ها باشد اما در اصل فکر می‌کنم که هیچ جناح‌، هیچ گروه‌، هیچ قوم یا هیچ شخصیتی در افغانستان نیست که به صلح موافق نباشد."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به تازگی برای شش روز پی هم با نماینده‌های طالبان در قطر گفتگو کرد.

آقای خلیل‌زاد شام یکشنبه هفته جاری جزئیات این گفتگوهایش را با رئیس جمهور افغانستان در ارگ شریک ساخت.

محمد اشرف غنی به روز دوشنبه گفت که افغان‌ها صلح می‌خواهند، اما با تدبیر زیرا به‌ گفته آقای غنی، نمی‌خواهند که تخطی‌های گذشته در افغانستان تکرار شود.

زلمی خلیل‌زاد در مصاحبه با تلویزیون یک هم‌چنان گفت، نمی‌خواهند که از افغانستان بیرون شوند و یک خلا درین کشور ایجاد شود و جنگ داخلی مثل گذشته صورت بگیرد.

پیش ازین منشی عمومی ناتو گفت که افغانستان را بی وقت ترک نخواهند کرد.

ینس ستولتنبرگ به روز دوشنبه گفت، هدف اصلی ناتو این است که افغانستان به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی مبدل نشود.

XS
SM
MD
LG