لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

کوتس: امریکا با تهدیدات جدی جاسوسی و سایبری روسیه و چین روبه‌روست


دن کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا
دن کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا

رئیس اداره استخبارات ملی امریکا می‌گوید که ایالات متحده با جدی ترین تهدیدات جاسوسی و سایبری از جانب روسیه و چین رو به روست.

دن کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا که در رابطه به تهدیدات جهانی صحبت می‌کرد گفت، روابط کرملین با پیکنگ نسبت به چند دهه پیش نزدیکتر شده و تهدیدات بزرگی را به میان آورده‌است.

کوتس به روز سه‌شنبه در کمیته استخبارات مجلس سنای ایالات متحده صحبت می‌کرد.

او افزود که چین، روسیه، ایران و کوریای شمالی به طور فزاینده از عملیات سایبری یا انترنتی استفاده می‌کنند و ازین طریق معلومات را سرقت کرده، بر شهروندان ما نفوذ می‌کنند و تاسیسات مهم را مختل می‌سازند.

کوتس همچنان گفت‌، احتمالاً دشمنان امریکا از قبل روی راه‌های غور می‌کنند تا از طریق آن بتوانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ مداخله نمایند.

وی گفت:

"ارزیابی ما این است که بازیگران خارجی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک فرصت می‌نگرند تا منافع شان را دنبال کنند. انتظار می‌رود که آن‌ها با استفاده از تجارب یک دیگر در انتخابات گذشته، قابلیت‌های شان را برای مداخله افزایش بدهند و به تکتیک‌های جدید رو آورند."

رئیس اداره استخبارات ملی امریکا می‌گوید که جانب دشمن تلاش خواهد کرد که تنش‌های اجتماعی و نژادی را در ایالات متحده ایجاد کند، اعتماد بر مقام‌ها را صدمه زند و سیاستمداران را که ضد روسیه اند مورد انتقال قرار دهد.

دن کوتس برخلاف ادعای رئیس جمهور دونالد ترمپ به کمیته استخبارات مجلس سنا گفت، این بسیار محتمل به نظر نمی‌رسد که کوریای شمالی تعهدات اش را در راستای غیرهسته‌ای سازی شبه جزیره کوریا به جا آورد.

این در حالیست که قصر سفید گفته‌است، ترمپ ماه آینده میلادی یک بار دیگر با کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی دیدار خواهد کرد.

دونالد ترمپ و کیم جونگ اون اولین بار در ماه جون پارسال در سنگاپور ملاقات کردند.

کیم درین دیدار تعهد کرد که به سوی غیرهسته‌ای سازی شبه جزیره کوریا گام برمیدارد اما منابع استخباراتی امریکا گفته اند که تلاش کوریای شمالی درین راستا امیدوار کننده نیست.

دن کوتس در مورد ایران گفت که این کشور از تروریزم حمایت می‌کند و افزود که اخیراً بازداشت افراد وابسته به ایران در پیوند به حمله‌های تروریستی در اروپا نمونه آن است.

به گفته وی، ایران خواهان ازدیاد تنش در افغانستان است و در عراق، سوریه و یمن از ملیشه‌های شیعه حمایت می‌کند.

کوتس در عین حال هشدار داد که اگر فشار مبارزه با تروریزم بر گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه کاهش یابد، این گروه خود را دوباره تقویت خواهد کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد که دستور خروج دو هزار سرباز امریکایی را از سوریه صادر کرده‌است.

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته که خروج این سربازان را آغاز کرده‌است.

XS
SM
MD
LG