لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

شورای صلح: قطر به‌خاطر آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان وعده همکاری داده‌است


آرشیف/ (راست) گروهی از طالبان مسلح (چپ) رئیس جمهور محمد اشرف غنی
آرشیف/ (راست) گروهی از طالبان مسلح (چپ) رئیس جمهور محمد اشرف غنی

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که مقامات قطری به‌خاطر آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان وعده همکاری داده اند.

شورای عالی صلح ابراز امیدواری می‌کند که قطر با روند صلح افغانستان بیشتر همکاری نموده و می‌خواهد طالبان را برای مذاکرات رو در رو با حکومت این کشور تشویق کند.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که مطلق‌القحطانی نمایندۀ ویژه وزارت خارجه قطر روز سه شنبه در دیدار با محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح وعده سپرده که همکاری‌شان برای موفقیت روند صلح ادامه خواهد داشت.

آقای طاهری روز چهارشنبه «۱۰ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که آقای القحطانی گفته که سعی می‌کنند تا گفتگوهای رو‌ در‌ رو میان حکومت و طالبان آغاز گردد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح
سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح

​او افزود:

"نمایندۀ ویژه وزارت خارجه دولت قطر تعهد سپرده که کشورش حاضر است در هر بخش به‌خصوص در زمینه آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان همکاری کند و همچنان ابراز آماده‌گی کرد که با پروسه صلح و تقویت این روند همکاری می‌کنند."

نمایندۀ ویژه وزارت خارجه قطر با رئیس جمهور غنی و برخی از مقامات دیگر افغان نیز در رابطه موضوع صلح دیدار کرده و از همکاری کشورش در این زمینه اطمینان داده است.

طالبان مسلح تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

در عین حال حامد اول‌الدین فرستادۀ ویژه معاون رئیس جمهور اندونیزیا نیز روز سه شنبه با مقامات افغان از جمله با رهبری شورای عالی صلح افغانستان دیدار کرده است.

سید احسان طاهری می‌گوید که آقای اول‌الدین نیز تأکید کرده که کشورش حاضر به همکاری با روند صلح این کشور است.

در این حال شماری از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند که قطر و اندونیزیا به حیث دو کشور اسلامی می‌توانند در روند صلح افغانستان نقش مهم داشته باشند.

داوود مایار یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، چون طالبان در دوحه دفتر دارند پس قطر می‌تواند با روند صلح افغانستان همکاری‌های بیشتر را انجام دهد.

آقای مایار افزود:

"قطر یک نقش عمده را بازی می‌کند، مکانی را منحیث دفتر در اختیار طالبان قرار داده و به نحوی تمویل کنندۀ این گروه نیز است. قطر از یک‌سو نمی‌خواهد که رابطه‌اش با امریکا خراب شود و از طرف دیگر می‌خواهد که روابط‌اش با طالبان حفظ باشد، پس قطر نقش منفی بازی کرده نمی‌تواند و هر نقش که می‌خواهد ایفا کند در زمینۀ سرعت دادن به روند صلح است."

داوود مایار یکی از کارشناسان
داوود مایار یکی از کارشناسان

​این مقام‌های قطری و اندونیزیایی در حالی در رابطه به موضوع صلح به کابل سفر می‌کنند که چهارمین دور گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و طالبان در دوحه پایتخت قطر انجام شد و زلمی خلیل‌زاد گفته که این مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته است.

اما آنچه برای موفقیت روند صلح مهم خوانده می‌شود گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان است که تا هنوز صورت نگرفته و حکومت این کشور تلاش می‌کند تا از هر راه ممکن طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG