لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

۴۰۰ پرنده نایاب و در حال انقراض به نام حبارا پس از پرورش در فراه آزاد شدند


نسل حبارا پرنده نایاب در فراه در غرب افغانستان در حال انقراض می‌باشد.

سردی هوا در فصل زمستان این پرنده را از سایبریایی روسیه مجبور کرده است تا به ولایت فراه مهاجرت کند.

بنیاد الغرافه قطر در بخش جلوگیری از انقراض حبارا فارم‌های را برای پرورش و نسل گیری این پرنده در ولایت فراه ایجاد کرده است.

بزرگترین فارم‌های پرورش نسل حبارا در کشورهای قطر، اسکاتلند و افغانستان از سوی بنیاد الغرافه ساخته شده‌است.

شیخ علی بن عدالله آل‌ثانی، مسئول بنیاد الغرافه می‌گوید که در پنج سال اخیر ۱۳۰۰ پرنده حبارا را در فراه آزاد کرده اند.

پرنده حبارا در فراه
پرنده حبارا در فراه

او افزود:

"امسال کوشش کردیم که ۳۰۰ بال پرنده از افغانستان و ۱۰۰ پرنده از کشور قطر را باهم در این منطقه رها کنیم، تا این جا تکثر کنند و بعد به مناطق دیگر بروند. ما سال‌های آینده توقع داریم بیشتر از این نوع پرنده را در صحراها آزاد کنیم."

بنیاد الغرافه تصمیم دارد سال آینده پرنده‌های بیشتری را در حیات وحش ولایت فراه رها کند، تا در گذر زمان از انقراض آن جلوگیری شود.

او افزود:

"نسل این پرنده در حال انقراض است، به خاطر این هست که نسل این پرنده در مناطق مثل قطر و افغانستان رها کنیم. ما سال آینده تصمیم داریم که از قطر پرنده‌های بیشتری بیاوریم، تا این جا این‌ها را در داخل این منطقه رها کنیم، آن‌ها به گونه طبیعی به نسل گیری خود ادامه بدهند."

مسئولان ریاست محیط زیست فراه شکار غیر قانونی، ناامنی ها، خشک سالی‌های متواتر و تخریب علفچرها را از دلایل اصلی انقراض پرنده‌گان حبارا در این ولایت می دانند.

فاضل نوری رئیس محیط زیست ولایت فراه می‌گوید:

"عدم آگاهی مردم هستند، تخریب مشکلات و علفچرها هستند، خشک‌سالی‌های متواتر هستند و جنگ‌های خانمان سوز هستند و از طرف دیگر به طور غیرقانونی یا به طور بی‌رحمانه حیوانات وحشی مورد شکار صیادان قرار میگیرند، در کل ما می توانیم بگویم حیوانات وحشی و پرنده‌گان ما در حالت انقراض قرار دارند در سطح ولایت فراه."

در کنار پرورش و نسل گیری پرنده حبارا در ولایت فراه، بنیاد الغرافه قطر در حدود ۲۵۰ میلیون دالر آمریکایی را در بخش‌های ساختمانی، زراعتی و دامداری هزینه کرده که تاکنون حدود ۴۰ درصد از این پول به مصرف رسیده است.

آزاد نمودن پرنده حبارا در فراه
آزاد نمودن پرنده حبارا در فراه

هم اکنون میدان هوایی، چندین مکتب، کلینک، مسجد و فارم‌های زراعتی و دامداری در ولایت فراه ساخته شده و به گفته مسئولان بنیاد الغرافه در آینده ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های نیازمند در کابل پایتخت افغانستان نیز ساخته شود.

گزارش: شاه پورصابر

XS
SM
MD
LG