لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

خواست باقی ماندن نیروهای امریکا در افغانستان و سوریه در مجلس سنای امریکا مطرح شد


آرشیف/ نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف/ نیروهای امریکایی در افغانستان

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای امریکا خواسته است که قوای امریکا در افغانستان و سوریه باقی بمانند، زیرا به نظر آن‌ها تهدیدهای القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی هنوز از بین نرفته است.

رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای امریکا روز سه شنبه لایحه را پیشنهاد کرد که از امریکا می‌خواهد قوای خود را در افغانستان و سوریه حفظ نماید.

این در حالیست که اداره رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ به سمت تصامیم برای بیرون کردن قوای امریکا از این دو کشور در حرکت می‌باشد.

میچ مکانل رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا با اشاره به این موضوع که گروه‌های افراطی اسلامی در این دو کشور هنوز هم تهدید جدی برای امریکا می‌باشند، گفت او ضمیمه را در لایحه قانون امریکا در رابطه با امنیت شرق میانه پیشنهاد کرده است تا ائتلاف جهانی علیه تروریزم حفظ شود و امریکا در پهلوی متحدین خود قرار داشته باشد.

میچ مکانل رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا
میچ مکانل رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا

​مکانل در این رابطه در سخنرانی خود به مجلس سنای امریکا گفت امریکا پولیس جهانی نیست، ولی رهبر جهان آزاد می‌باشد و مکلفیت دارد که مسئولیت خود را به حیث رهبر انجام بدهد.

تا حال این معلوم نیست که مجلس سنا چه وقت برای تصویب این لایحه قانون رأی‌گیری خواهد کرد و یا حد اقل آن را به رأی‌گیری خواهد گذاشت.

تبدیل شدن این لایحه به قانون باید راه طولانی را طی کند.

اول باید مجلس نماینده‌گان که دموکرات‌ها در آن اکثریت دارند آن‌را تصویب نماید و بعد باید این مسوده از ویتوی رئیس جمهور ترمپ نجات پیدا کند.

اداره رئیس جمهور ترمپ پلانی را اعلان نموده است که به اساس آن قوای امریکا باید سوریه را ترک کنند و به گفته حکومت امریکا گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در سوریه شکست خورده است.

یک روز قبل از این یعنی روز دوشنبه دان کوتس رئیس اداره استخبارات ملی رئیس جمهور ترمپ به مجلس استماعیه سنا اظهار داشت که تهدید جهانی گروه موسوم به دولت اسلامی از بین نرفته است.

روز دوشنبه نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان اظهار داشت که امریکا و طالبان به طرح یک موافقتنامه برای ختم جنگ ۱۷ ساله افغانستان نزدیک می‌باشند، اما هیچ نشانه وجود ندارد که این گروه پیشنهاد امریکا را برای آتش‌بس قبل از بیرون شدن قوای امریکا قبول کرده باشد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان هم در مذاکرات هفته گذشته خود با طالبان در دوحه کدام تعهدی نکرده که قوای خارجی طبق خواست طالبان در ظرف ۱۸ ماه افغانستان را ترک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ایمیل خود نوشته است که امریکا با هیچ تقسیم اوقات معین برای بیرون کردن و یا کاهش دادن تعداد سربازان خود در افغانستان موافقه نکرده است.

XS
SM
MD
LG