لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

شکایات شماری از متقاعدین ادارات دولتی در پیوند به عدم پرداخت حقوق‌شان!


با فرا رسیدن دهم دلو روز ملی متقاعدین در افغانستان شماری از متقاعدین ادارات ملکی و نظامی شکایت دارند که به مشکلات‌شان رسیده‌گی لازم صورت نگرفته و حقوق‌شان با تأخیر برای‌شان پرداخت می‌گردد.

با گذشت هفت سال از نام‌گذاری دهم دلو به نام روز ملی متقاعدین و وعده‌های حکومت در خصوص آوردن سهولت‌ها در سیستم پرداخت حقوق آنان، دیده می‌شود که هنوز هم مشکل در پرداخت حقوق متقاعدین به گونه لازم حل نشده است.

غلام سخی و محمد حسین دو تن از متقاعدین بخش‌های ملکی و نظامی در صحبت با رادیو آزادی گفتند که حکومت حقوق‌شان را درست پرداخت نکرده و بعضی اوقات در گرفتن پول تقاعد شان با سرگردانی زیاد روبه‌رو می‌شوند.

او افزود:

"پول سال ۹۶ من حواله نشده، اما از سال ۹۷ من حواله شده است. خزینه تقاعد می‌گوید که سال ۹۶ تان پیش ما حواله است وقتی به بانک مراجعه کردم دیدم که حواله نیست."

"ما حقوق سال ۹۶ و ۹۷ خود را نگرفتیم هر وقت به ریاست خزینه تقاعد مراجعه می‌کنم می‌گویند شما به بانک بروید معاش شما حواله شده، اما وقتی به بانک می‌رویم می‌گویند که معاش شما نیامده بیخی سرگردان استیم."

آرشیف/ پول افغانی
آرشیف/ پول افغانی

برخی از متقاعدین می‌گویند که آنان برای بدست آوردن حقوق تقاعد شان روزها را در عقب دروازه خزینه تقاعد و یا بانک‌ها سپری می‌کنند، اما نا امید و بدون نتیجه به خانه برمی‌گردند.

این در حالیست که در جریان سال جاری متقاعدین ملکی و نظامی چندین بار صدای اعتراض‌شان را بلند کرده و خواهان پرداخت حقوق تقاعد شان از سوی حکومت شدند تا جای که شماری از آن‌ها به جاده‌های کابل برآمده و دست به تظاهرات نیز زدند.

حکومت افغانستان در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار دهم دلو را به نام روز ملی متقاعدین نام‌گذاری کرده و آن‌را شامل تقویم ساخت.

آمنه افضلی که در آن زمان سمت وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین را به عهده داشت حین معرفی روز ملی متقاعدین از روی دست گرفتن سیستم جدید ریفورم تقاعد برای حل مشکل متقاعدین و برنامه توزیع کارت‌های بانکی به آنان خبرداد و تأکید کرد که بعد از این متقاعدین در قسمت پرداخت حقوق‌شان مشکل نخواهند داشت.

حالا با گذشت هفت سال وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان از پیشرفت‌ها در خصوص ساده‌سازی سیستم به شمول کمپیوتری شدن، توزیع کارت‌های بانکی به متقاعدین و ثبت آنان در سیستم بایو متریک خبر می‌دهد.

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که به اساس تلاش‌های انجام شده جلو فساد و استفاده جویی‌ها گرفته شده و حقوق تقاعد امسال همه متقاعدین که ثبت و بایو متریک شده بودند پرداخته شده است.

او افزود:

"وزارت کار مجبور شد تا یک سیستم مدرن و کمپیوتری را برای متقاعدین عملی کنیم که تا این‌ها از مشکلات که به آن مواجه بودند و از ولایت‌های دور دست می‌آمدن به کابل ما حالا یک سیستم مدرن کمپیوتری را برای‌شان فعال ساختیم کدام متقاعد ما که ثبت سیستم بایو متریک استند تمام‌شان حقوق‌شان را بدست آورده اند."

به اساس معلومات وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان در حال حاضر بیش از ۱۵۴ هزار متقاعد در سراسر افغانستان ثبت این وزارت می‌باشد که از جمله ۱۲۸۵۸۶ تن‌شان شامل سیستم بایو متریک شده اند.

مسئولان این وزارت از متقاعدین که خود را ثبت سیستم بایو متریک نکرده اند می‌خواهد تا خود را ثبت این سیستم کنند، تا اجراآت به موقع در قسمت پرداخت حقوق‌شان صورت گرفته و از سوء استفاده‌ها نیز جلوگیری گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG