لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

رئیس جمهور غنی: کلید صلح در افغانستان است اما كليد جنگ در اسلام آباد!


آرشیف/ رئیس جمهور غنی
آرشیف/ رئیس جمهور غنی

رئیس جمهور غنی می‌گوید که کلید صلح در افغانستان است زیرا طرح، برنامه و نقشۀ راه برای صلح وجود دارد اما کلید جنگ در اسلام آباد، کویته و راولپندی پاکستان می باشد.

آقای غنی در کنفرانس ملی جوانان و صلح روز چهارشنبه گفت که تجارب بین المللی نشان داده که پنجاه در صد پیمان‌های صلح به جنگ شدیدتر مبُدل شده و دلیل آن عجله در صلح بوده است.

وی افزود که صلح گزرا نه بلکه پایدار باشد و صلح باید در روز روشن و به ارادۀ ملت انجام شود.

او افزود:

"صلح در نیم شب و پشت دروازه بسته از طرف اقلیت ها به امضا نمیرسد صلح باید در روز روشن از طرف ملت افغانستان و همکاران بین المللی انجام شود، و با منطقه به نتیجه برسیم زیرا جنگ ما یک بعدی نیست که با طالب فردا به نتیجه رسیدم و جنگ ختم میشود ابعاد مختلف جنگ را باید مدیریت کنیم تا ابعاد صلح تامین شود."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز روز چهارشنبه در صفحه تویترش نوشته است که "بعد از هژده سال جنگ در افغانستان گفتگو ها به خوبی ادامه دارد."

پیش از این زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته است ایالات متحده برای آوردن صلح و ختم جنگ در افغانستان شتاب دارد و اکنون به گفتۀ او، زمان آن رسیده‌ که افغان‌ها از فرصت به دست آمده در زمینۀ صلح "به شتاب" استفاده کنند.

آقای خلیل‌زاد به روز سه شنبه در دیدار با گروهی از خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل گفت در دیدار اخیر با نماینده های طالبان روی موضوعات بسیار مهم به توافق رسیده‌ و طالبان را تشویق کرده تا در مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان دخیل شوند.

وی همچنان در مصاحبه با یک رسانه خصوصی افغانستان گفته است که اجماع ملی در این کشور در مورد قربانی برای صلح وجود ندارد.

گفتگوهای شش روزه صلح میان نماینده امریکا و هیئت طالبان در قطر روز شنبه هفته جاری به پایان رسید.

اما رئیس جمهور غنی می گوید که صلح گذرا، صلح اقلیت محور است که در آن نهادهای ملی تقسیم می‌شوند و باعث بروز ملوک الطوایفی می گردد.

آقای غنی همچنان روز چهارشنبه در نشست با جوانان گفت که نهاد‌های بين‌المللي در بخش صلح تجربه موفق ندارند.

رئیس جمهور خطاب به طالبان گفت اگر حکومت مشروع نیست، پس طالبان مشروعیت شان را از کجا به دست آورده اند و در حالیکه علمای جید اسلام در مکه و اندونیزیا گفتند که انتحار و کشتار افراد ملکی مشروعیت ندارد.

  • آقای غنی افزود من از طالبان میپرسم که آیا نقشۀ مذاکرات را خود شما آماده ساخته اید و یا دیگران و آیا اختیار تان به دست خود تان است و یا بیگانگان؟

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد به نقل از طالبان گفته است که طالبان حاضر نیستند با حکومت افغانستان گفتگو کنند زیرا به گفته وی، طالبان به این نظر اند که این حکومت، مشروع نیست.

در همین حال برخی از کارشناسان امور از جمله انتظار خادم به این باور است که گفتگو های صلح در یک مرحله اساس رسیده اما به گفته وی در این روند میان حکومت افغانستان و امریکا اختلاف به میان امده است.

انتظار خادم یکی از کارشناسان
انتظار خادم یکی از کارشناسان

​او افزود:

"طالبان و حکومت افغانستان باید در روند گفتگوهای صلح انعطاف نشان بدهند از جانبی دیگر در گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و امریکا نیز اختلافات به میان آمده‌است که انتظاراش را نداشتیم زیرا پروسه را پیچیده‌تر می‌سازد."

وی تاکید دارد که باید امریکا و حکومت افغانستان یک راه عملی تر را ترسیم کنند و هماهنگ به پیش بروند زیرا اختلاف نظر ها می‌تواند بی باوری ها نزد طالبان را ایجاد کند و پروسه را که در مرحله حیاتی رسیده، آسیب برساند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG