لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

دونالد ترمپ یکبار دیگر در مورد خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان سخن زده‌است


رئیس جمهور امریکا می‌گوید که در صورت دستیابی به یک توافق صلح، نیرو‌های امریکایی را از افغانستان خارج می‌کند.

رئیس جمهور امریکا از احتمال خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان سخن زده است.

دونالد ترمپ می گوید که نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان را در صورت دستیابی به یک توافق صلح به امریکا باز می‌گرداند.

آقای ترمپ که به روز پنجشنبه در یک نشست با نماینده‌گان سکتور صنایع امریکا در واشنگتن صحبت می کرد درین مورد و در رابطه به گفتگو‌های صلح افغانستان چنین گفت:

"یک مقدار بسیار زیادی از چیز‌های خوب در حال اتفاق افتادن اند، شما می‌بینید که چه جریان دارد و من برایتان گفته می توانم که این یک تضمین است زیرا ما نزدیک به ۱۹ سال است که در افغانستان هستیم و برای اولین بار آن‌ها در مورد رسیدن به یک توافق گفتگو می کنند و اگر این کار شود ما مردم خود را دوباره به خانه می‌آوریم، خواهیم دید که چه رخ می‌دهد اما آن‌ها برای نخستین بار در مذاکراتِ بسیار جدی دخیل اند، برای آن یک دلیل وجود دارد، بدین لحاظ فکر می کنم که بر بنیاد یک پالیسی خارجی کار را به بسیار خوبی انجام می‌دهیم."

رئیس جمهور دونالد ترمپ به روز چهارشنبه نیز در یک پیام در تویتر در مورد پیشرفت گفتگو‌های صلح با طالبان محتاطانه ابراز خوشبینی کرده بود.

این اظهارات رئیس جمهور ترمپ پس از آن است که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان برای شش روز پی هم با نماینده‌گان طالبان در قطر گفتگو کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

آقای خلیلزاد دیروز در لندن در نشست گروه بین المللی تماس اشتراک کرد.

سید طیب جواد سفیر افغانستان در لندن شام دیروز به رادیو آزادی گفت که درین نشست یک روزه روی مسایل جاری افغانستان از جمله تلاش های صلح این کشور بحث شد.

آقای جواد افزود:

"تلاش های صلح یکی از بخش های مهم صحبت ها بود که در آن به نماینده‌گی از شورای عالی صلح افغانستان و دولت افغانستان جناب داوودزی صاحب صحبت کردند و در باره تلاش های که دولت افغانستان دارد و سفر های که خودش داشته است و روی تلاش های مشترک دولت و شورای عالی صلح به تفصیل صحبت کرد. و همچنان نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان جناب خلیل‌زاد صاحب در مورد سفرهای اخیرش و موافقت های که در دوحه شده و قدم های بعدی که روی دست است صحبت کرد."

ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان و محمد عمر داوودزی نماینده خاص رئیس جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای برای صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح این کشور به نماینده‌گی از افغانستان در نشست گروه بین المللی تماس اشتراک کرده بودند.

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی و تدامچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز درین نشست حضور داشتند.

سفیر افغانستان در لندن گفت که در مجموع نماینده‌گان ۲۶ کشور به شمول کشور های همسایه افغانستان در نشست گروه بین المللی تماس شرکت کرده بودند.

سفارت افغانستان در لندن در تویترش نوشته است که محمد عمر داوودزی درین نشست گفت که شرایط لازم برای دستیابی به صلح در افغانستان به وجود آمده و از آن باید برای مصالحه با طالبان استفاده شود.

آقای داوودزی در عین حال گفته است که در زمینه حفظ دستاورد های سال های اخیر در افغانستان باید محتاط بود و این دستاوردها نباید قربانی شوند.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورالی صلح
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورالی صلح

گروه بین المللی تماس جهت بحث روی مسایل افغانستان در سال ۲۰۰۹ میلادی ایجاد شد.

در این گروه به شمول سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا ده‌ها کشور، سازمان و نهاد بین المللی شامل اند.

XS
SM
MD
LG