لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

مذاکرات با طالبان آینده افغانستان را بیشتر با خطر روبرو کرده‌است


  • یورو ایشیا ریویو

نشریه یورو ایشیا ریویو مطلبی را در مورد پروسه صلح افغانستان نشر کرده‌است.

در آغاز این مقاله آمده‌است، با آنکه سرنوشت یک آینده با ثبات و امن در افغانستان ظاهراً در سال ۲۰۱۹ روشن نیست، مشروعیت بخشیدن سیاسی به طالبان با دخیل ساختن آن‌ها در گفتگو‌های رسمی در قطر از سوی امریکا، آینده افغانستان را بیشتر با خطر رو به رو کرده‌است.

به باور نویسنده ، آینده افغانستان یک موضوع سه جانبه منحصر میان امریکا، اردوی پاکستان و طالبان نیست بلکه ابعاد بسیار وسیع تر منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که امریکا نمی‌تواند آنرا نادیده بگیرد.

در یک بخشی از مطلب این نشریه آمده‌است که بسیاری افغان‌ها نمی‌خواهند آینده افغانستان از سوی امریکا به دست طالبان سپرده شود.

به نوشته این نشریه، به نظر می‌رسد که ایالات متحده امریکا در ماه گذشته میلادی با عجله تلاش کرد که طالبان را به توافق آتش‌بس تشویق کند و یک موافقتنامه با ضمانت مبهم و غیر اجرایی به امضا برسد.

در بخشی دیگر از این مطلب آمده‌است، در حالی‌که هیئت امریکایی با طالبان در قطر سرگرم مذاکرات بود، طالبان مسلح همزمان با آن با بمبگذاری‌های انتحاری و حمله‌های تروریستی بر فشار شان بالای کابل ادامه دادند.

  • نیویارک پُست

روزنامه امریکایی نیویارک پُست یک مطلب را در مورد روند صلح افغانستان و خروج احتمالی نیرو‌های امریکایی از افغانستان و سوریه نشر کرده‌است.

در آغاز این مطلب آمده‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به روز جمعه از تصمیم‌اش مبنی برخروج نیروهای ایالات متحده از این دو کشور دفاع کرد.

اما مجلس سنای امریکا که جمهورخواهان در آن اکثریت اند به روز پنج‌شنبه هفته گذشته با تصویب یک لایحه، با پلان خروج احتمالی نیرو‌های امریکایی از افغانستان و سوریه مخالفت کرد.

روزنامه نیویارک پُست به پیام رئیس جمهور ترمپ در تویتر اشاره کرده که گفته‌است، امریکا سالانه ۵۰ میلیارد دالر در افغانستان مصرف می‌کند و اکنون پس از ۱۸ سال جنگ در مورد صلح گفتگو می‌کنند.

دونالد ترمپ گفته‌است که اگر توافقِ صلح با طالبان به دست آید، نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

امریکا در افغانستان ۱۴ هزار سرباز دارد.

برخی از چهره‌های سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند که خروج ناگهانی نیرو‌های امریکایی از افغانستان شاید بر وضعیت امنیتی این کشور تأثیر ناگوار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG