لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

غنی: اگر مدعی از هم پاشیدن اردو هستید بی انتحار و انفجار به میدان جنگ بیاید


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی برای یک افغانستان با عزت و مستقل می‌رزمند و برای ده‌ها نسل این کشور مبارزه می‌کنند.

آقای غنی ناوقت روز شنبه در مراسم اهدای مدال برای منصب داران قول اردوی عملیات‌های خاص به این موضوع پرداخت و تأکید کرد، کسانی‌که ادعای از هم پاشیدن اردوی افغانستان را دارند هزار سال انتظار بکشند.

آرشیف، نیروهای افغان در جریان اجرای عملیات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان در جریان اجرای عملیات نظامی

رئیس جمهور غنی گفت:

"اگر کسی چنین ادعا دارد که نیروهای امنیتی و دفاعی از هم بپاشد، هزار سال باید انتظار بکشد، آنان بدون انجام انتحار و انفجار به میدان جنگ بیایند، کسانی‌که به اندازۀ استقلالیت ندارند که از کراچی تا میدان ابوظبی سفر کنند و در نشست اشتراک ورزند و باز به زور برده می‌شوند، آن‌ها نیروهای امینتی و دفاعی ما را تهدید می‌کنند، هیچگاه نه، هزاران سال هم نه."

رئیس جمهور اشاره نمی‌کند که این سخنانش متوجه چه کسی بوده‌است؛ اما پیشتر عباس ستانکزی نماینده مذاکره کننده طالبان برای نشست قطر با مقام‌های امریکایی گفته بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را امریکا بنیانگذاری گذاری کرده و هنگامی‌که امریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند نیازی نیست که این نیروها نیز برجای خود شان باقی بمانند.

عباس ستانکزی نماینده مذاکره کننده طالبان برای نشست قطر
عباس ستانکزی نماینده مذاکره کننده طالبان برای نشست قطر

در این میان سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر در گفتگو با رادیو آزادی گفته است که طالبان خواستار پدید آمدن اصلاحات در صفوف نیروهای پولیس افغانستان استند زیرا به گفته او رفتار نیروهای پولیس افغان با مردمان محلی خوب نیست.

با این همه، رئیس جمهور غنی تأکید می‌ورزد که صلحِ در افغانستان بمیان خواهد آمد که نقش نیروهای امنیتی و دفاعی در آن روشن باشد.

کارشناسان نظامی می‌گویند، اگر صلح مشروط با از هم پاشیدن نیروهای امنیتی و دفاعی به میان می‌آید پیامد این صلح تکرار تجربه تلخ دهه ۹۰ خواهد بود.

محمداگل مجاهد یکی از این کارشناسان می‌گوید، افغانستان به اردوی توانا نیاز دارد؛اما کشورهای همسایه به ویژه پاکستان می‌خواهد اردوی کنونی افغانستان از هم بپاشد.

وی افزود:

"در این شکی نیست که پاکستان هیچ علاقمند نیست که در افغانستان یک اردوی توانا وجود داشته باشد، با همه مشکلات اردوی که در حال حاضر ما داریم، باید از آن حفاظت شود، طالبانی که صلح می‌کنند باید با حکومت افغانستان یکجا شوند با تروریستان بین‌المللی مبارزه کنند و از افغانستان حفاظت کنند."

با این وصف، رئیس جمهور غنی می‌گوید، مردم افغانستان به حمایت از نیروهای امنیتی و اردوی ملی در عقب این نیروها ایستاده‌اند و از آنان پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر شمار نیروهای امنیتی در کشور نزدیک به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد و تجهیز و تمویل آنان را جامعه جهانی بر عهده دارد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG